Annons

Televal

Produkter
(logga in för att koppla)

pet

Aktiv medlem
Funderar på att byta mitt sigma 70-200/f2,8 mot ett sigma 100-300/f4 + en 1,4telekonverter till min d70 men jag kommer troligtvis att använda brännvidderna från 300 till 420(med konverten)mest. Då till min fundering...eftersom man förlorar skärpa,ljusstyrka och af-hastighet med konverten är det då bättre att köpa ett sigma80-400/f4,5-5,6 os ??? Eller är 100-300 + konverter kombinationen fortfarande snabbare och skarpare???

Förlusten med en 1.4x är måttlig, både i hastighet och i skärpa.

Även om 80-400 OS är ett bra objektiv så tror jag inte det når upp, rent skärpemässigt till kombinationen 100-300 + 1.4x. Dessutom har väl inte 80-400 OS någon HSM, vilket 100-300/4 har.

Däremot får du ju ingen bildstabilisering. Jag hade valt 100-300/4 + 1.4x eftersom det ger klart bättre skärpa mellan 100-300 (och hastighet) och förmodligen något bättre mellan 300-400mm.

Nej det är ju inte någon HSM på 80-400an där av min fundering ang hastigheten...kanske förlorar man så mycke i hastighet på afen med kominationen 100-300+konverten att det inte är någon större skillnad i hastighet på kombinationen och 80-400an...om skärpan bara är lite bättre på kombinationen(100-300+konverten) än på 80-400an tycker jag nog att bildstabiliseringen väger upp det..men är det fortfarande stor skillnad i af-hastighet mellan kombinationen och 80-400 så är valet lätt.

pet skrev:
Nej det är ju inte någon HSM på 80-400an där av min fundering ang hastigheten...kanske förlorar man så mycke i hastighet på afen med kominationen 100-300+konverten att det inte är någon större skillnad i hastighet på kombinationen och 80-400an...om skärpan bara är lite bättre på kombinationen(100-300+konverten) än på 80-400an tycker jag nog att bildstabiliseringen väger upp det..men är det fortfarande stor skillnad i af-hastighet mellan kombinationen och 80-400 så är valet lätt.

Det är ju viss skillnad i bländare också, men det spelar kanske inte så stor roll iof.. fast 4:a tycker jag ser finfint ut i alla fall. Jag gillar skarpt 100-300/4 efter att ha använt mitt i ca 2 veckor nu. Dock till Canon, men antar att det är samma konstruktion och kvalitet i ändå :)

// Jocke

Ja det är ju sant men med konverten så ändras ju bländartalet...så eftersom jag är ute efter brännvidds området runt 300-400 +/- lite så kommer jag inte ha så stor nytta av f4...jag har samma objektiv fast 70-200 modellen och det är samma konstruktion och kvalite som 100-300 så där finns inget att klaga på..kanske är den senare lite skarpare...har letat efter efter en fast 300 alt 400 glugg nikon som komplement till min 70-200(hade varit det bästa)..när jag väl har hittat en så har den varit såld eller så har det varit av modellerna i den riktigt dyra klassen..

pet skrev:
Ja det är ju sant men med konverten så ändras ju bländartalet...så eftersom jag är ute efter brännvidds området runt 300-400 +/- lite så kommer jag inte ha så stor nytta av f4...jag har samma objektiv fast 70-200 modellen och det är samma konstruktion och kvalite som 100-300 så där finns inget att klaga på..kanske är den senare lite skarpare...har letat efter efter en fast 300 alt 400 glugg nikon som komplement till min 70-200(hade varit det bästa)..när jag väl har hittat en så har den varit såld eller så har det varit av modellerna i den riktigt dyra klassen..

Alla bra objektiv tycks ryka snabbt. Jag hade ren tur när jag fick tag i 100-300/4 då en person kontaktade mig :)

Stod själv också i kvalet du gör nu, men du kommer säkerligen inte bli missnöjd med något av valen som någon sa till mig. Båda objektiven är bra och har bra andrahandsvärde. Se till att kolla om du ändå inte kan se något beg. och slå till på ett bra pris!

// Jocke

Troligtvis blir det beg..har hittat rätt många 100-300 objektiv som jag hade kunnat/kan köpa i bra skick och till bra pris men eftersom jag inte har bestämt mig vilket alt som kommer att passa och kännas rätt för mig så har jag inte köpt något..men efter att ha läst/kollat runt rätt mycket i forumet här på fs så lutar det mer och mer åt 100-300+1,4 konverten.

Tack för era svar på mina funderinga.

pet skrev:
Troligtvis blir det beg..har hittat rätt många 100-300 objektiv som jag hade kunnat/kan köpa i bra skick och till bra pris men eftersom jag inte har bestämt mig vilket alt som kommer att passa och kännas rätt för mig så har jag inte köpt något..men efter att ha läst/kollat runt rätt mycket i forumet här på fs så lutar det mer och mer åt 100-300+1,4 konverten.

Tack för era svar på mina funderinga.

Lycka till med valet nu!

// Jocke

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar