ANNONS
Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
All mina bättre objektiv är skick C! Både min Nikon 35/1,4 och 400/3.5 har små repor på frontlinsen. Men så kostade de drygt 2000 resp. 10000 också. Min TC-14B kostade 995! Fungerar utmärkt, hittills också i motljus. Men de är manuella och byggda som stridsvagnar. Det är möjligt att ett AF-objektiv i behov av rengöring inte är något bra köp.

Zoom +TC brukar inte fungera bra. Kravet är att zoomen är grymt skarp från början. Jag använder min Tokina ATX 100-300/4 med TC ibland.

Har inte prövat 3x-konvertern, men jag kan tänka mig att det är bättre än att stacka. När jag stackar TC-16A, TC-14B och TC-300 på 400:at får jag 1800/16, men resultatet blir en aning soft... ;-)

/Pontus

Hej igen

Hur stor skillnad är det på sigmas 1,4x, Kenkos promodell 1,4x, och canons 1,4x TC? Är det värt att försöka leta upp en originalconverter begagnad för samma pris som en ny tredjeparts?

lcf

Skillnaden ligger nog i att Canons konvertrar är speciellt anpassade till EF-gluggarna (Fasta 135mm o uppåt, samt L-zoomarna). Detta innebär att Canons tekniker försöker att få bästa möjliga resultat.

Piratkonvertrarna är det ju samma glas till alla fabrikat, bara fattningen som skiljer. MEN...jag har en Kenko Pro300 3x konverter som efter några mindre vetenskapliga tester har visat sig vara riktigt bra. Åtminstone med ett EF 300/4L

Jag tycker nog det kan vara värt att se om man kan hitta en bra begagnad 1.4x för ungefär samma pris som Kenkos Pro-modell.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar