Annons

teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

angela

Medlem
Hej!

Jag går i funderingarna att köpa ett tele till min Nikon FM2, men jag är usel på betäckningar och sådant... någon som kan rekomendera ett bra till inte alltför mycket pengar?

Vad skall du fotografera för något och har du ett ordentligt stativ?

[normalt sett brukar jag inte anmärka på felstavningar, men du har en i din mening som i kontexten blev lite smått ekivok, skulle nästan be admin fixa den ;-)]

Hej

Nikkor 80-200/2.8 är en klassiker som är mycket bra, kan du hitta till bra pris beg. Nikkor 300/4 är också ett fantastisk fast tele, finns också till bra pris, dessutom är den ganska kompakt. Akta dig bara för 300/4.5 som är en enklare konstruktion med sämre optisk prestanda. Ett kort tele 85/2.0 eller 85/1.8 finns också.. har fö ett jättefint A- manuellt 85/2.0 till salu...
Mvh
Johan
www.motljus.com

Varför inte ta och testa ett Nikkor 105/2,5 som är att jätte bra litet tele-obj., billigt är det också, kan fås för strax över 1.000:-

/m.bucht

Jag skulle också rekommendera ett beg. 180/2.8 eller ett 105/2.5 men det beror ju på vad du menar med "tele". Vill du plåta fåglar? Då är det kanske ett 300-400mm du ska ha. För porträtt är det lagom med 80-200mm.

jajaja... att en ynka felstavning kan bli såå fel... jag bjuder på den :)

vad jag ska fota vet jag inte riktigt, men inte porträtt iaf, utan mer natur...

ett riktigt bra stativ har jag åtminstone.

men jag får tacka för svaren jag har fått, är lite klokare nu iaf... tack!

Om du som jag inte kan tänka dig att använda begangade saker och söker ett kort tele, kan jag rekommendera LP-Foto i Stockholm säljer sprillans nya 105/2,5 samt 135/2,8 till ett pris strax under 4000, vilket innebär ungefär halva priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar