Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan1

Aktiv medlem
Har svårt att bestämma mej vilket tele jag ska satsa på ? canons nya 100 - 400 mm eller sigmas nya 150 - 600 mm jättesvårt val ?

Har svårt att bestämma mej vilket tele jag ska satsa på ? canons nya 100 - 400 mm eller sigmas nya 150 - 600 mm jättesvårt val ?

Vad är det vi ska diskutera/svara på? Vilket som passar bäst? Eller att det är svårt att bestämma sig för olika objektiv?

Jag menar inget illa, jag är genuint nyfiken då din post inte klargör det.

Vad är det vi ska diskutera/svara på? Vilket som passar bäst? Eller att det är svårt att bestämma sig för olika objektiv?

Jag menar inget illa, jag är genuint nyfiken då din post inte klargör det.

Ursäkta mej trodde det framgick att jag ville ha ett köpråd vilket objektiv man ska välja .Någon kanske har lite synpunkter om dom olika objektiven .

Här får du ett alternativ till.
Har haft Canon EF 100-400 (på 50D) och var ganska nöjd med skärpan. Fick låna Canon EF 400 5,6. Vilken skillnad i skärpa!! Sålde 100-400:an och köpte EF400. Saknade i början zoom, men inte idag.
Har nyligen bytt 50D till 7D II. Min tro är att ett fast tele ger bättre skärpa än ett zoom objektiv.
Givetvis får du 200mm till med Sigmas 150-600, tror det finns en tråd här på FS om 150-600:an.
Ps, det är fåglar och fyrfotingar jag använder EF400 till.
håhå

Bra

Nya 100-400 verkar så pass bra att det inte är någon större skillnad i skärpa mot fasta 400:at även med konverter om man nu vill använda det. Zoomen har några fördelar också:
variabelt brännvidsomfång, mycket bättre närgräns om man t.ex. vill fota skygga fjärilar och sländor, bildstabilisering av senaste snitt.
Eventuella nackdelar med zoomen: Dyrare, långsammare AF pga större avståndsomfång även med fokusbegränsaren.
Canonzoomen har dock förmodligen betydligt snabbare AF än t.ex. Tamron 150-600.
Inte lätt att välja teleobjektiv till Canon då det finns mycket bra att välja mellan.
Här kan du jämföra teleobjektiv:
http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=278&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Rör muspekaren över bilden för att jämföra.

egen erfarenhet

använder inte Canon men kan berätta lite om mina erfarenheter med Sigma 150-600 till en Nikon FF (D800)

Min första zoom till Nikon. Roligare och enklare med kompositionen men erfarenheter från tidigare system och just zoomar är "så där" Valde mellan denna och en Nikon zoom upp till 400. Något dyrare men det var egentligen ingen prisfråga. Vill helst ha en fast 400 eller mer men prisnivån blev för hög

Har använt det en del nu och är positivt överraskad av det viktigaste för mig. Skärpan och autofokusen. Är MYCKET nöjd med skärpan. Autofokusen ljudlös och mycket rapp och den sätter den i stort sett perfekt varje gång

Antiskak egenskaperna hade jag förväntat mig att de skulle vara bra. De är mycket bättre än så. Tog några porträttbilder på frihand och i 600 mm läge. Knivskarpa med helt utsuddad bakgrund.

Det som är negativt är nog vikten. Tror att man helt enkelt får tänka om lite hur man bär kameran och objektivet. Bär gärna mervikten om den betyder att bilderna blir skarpa

Köpte med dockan för att kunna kalibrera autofokusen på olika brännvidder. Kan dock inte ställa in skärpan bättre än default. Det fösta objektivet jag inte har behövt kalibrera! Passade på att uppgradera 2 versioner firmware på ett annat Sigma objektiv och det lär väl komma nya versioner till detta också vad det lider.

Är mycket nöjd med mitt val!

Testa ett fast 300 f/2,8 innan du väljer ngt annat.
Ruskigt skönt att kunna kasta bakgrunderna i ofokus utan att behöva använda lång brännvidd.
600mm även på fullformat är ofta långt när du fotograferar däggdjur. Å andra sidan så är 600mm finfint med småfåglar på runt 6m avstånd eller längre avstånd på lite större fåglar.
Zoomen som pratas om är fin, som det verkar, men ngn 2,8 glugg blir den aldrig.

Mattssonsfoto hade väl nyss en äldre EF300 2,8L i kanonskick. Bättre optisk prestanda för de pengarna existerar troligtvis ej. Ingen IS/OS/VR.. men det behöver man inte alltid även om vi lär oss att tro det ;)

/N

Tamron

Vill slå ett slag för Tamrons 150-600mm
Har haft det en månad nu och är grymt nöjd. Väldigt prisvärd.
Objektivet har fått mycket bra recensioner.

Har haft Tamrons150-600, ett mycket bra objektiv. Har nu bytt till Canon 100-400 mk II då det är mindre och smidigare. Följande AF är överlägset bäst på Canongluggen. Dessutom ger Canongluggen med 1,4 ext samma goda skärpa som Tamronet.
Dock är det ju stor prisskillnad... med tanke på det så är Tamronet det mest prisvärda.

Om inte priset är avgörande så skulle jag gå på Canon. Nya 100-400 verkar vara riktigt fint och ska fungera mycket bra med en telekonverter till.Den har en magnifik närgräns vilket kan vara trevligt vid tex fjärilsfoto.
Själv skulle jag vilja ha nya modellen av Canon 300/2,8 med en telekonverter till för att få ett 600:a. En 1,4 och en 2x för att få lite variabel brännvidd. Och den trevliga ljusstyrkan utan telekonverter påmonterat.

Jag kör nu med ef 400/5,6 och en 1,4 konverter idag. Det funkar också.

Trevligt men många åsikter. Sigman är säkert ett bra objektiv men en stor och tung pjäs att hantera . Lutar nog i nuläget mot nya canon 100 400 mm .

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto