Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pogge

Medlem
Båda två objektiven låter som bra för ditt ändamål. Jag hade nog valt Nikons objektiv om jag hade haft möjlighet, då jag antar att det har lite bättre kvalité.

EDIT: Jag antar att din budget ligger runt vad dessa objektiven kostar? Annars kan du kolla begagnat efter ett Sigma 300 f2.8 (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557640) som är ett mycket ljusstarkt objektiv. Finns kanske inte så många men de som finns ligger runt 15 tusen.

Senast ändrad:
Jag skulle rekomendera Nikons 300/4,0
jag har själv haft ett och jämfört det med Sigma 300/2,8
Nikon objektivet var skarpare och hade snabbare autofokus.
Det klarar också telekonverter bra och har en härligt kort närgräns.

Jag har Canon och tittade själv på Sigma 100-300/4 då det fick så lysande recensioner i FOTO 2ggr (testades som DG och versionen före dock samma optiska konstruktio). Det ex jag testade hade luddig mittskärpa som inte berodde på felfokus (testade även MF med live view) och luddigheten syntes på en 230.000 dot TFT på kameran måttligt inzoomad. Sedan såg jag en annan test (kommer ej ihåg var) som sa samma sak - då det finns, som normalt med Sigma, sannolikt stor variation mellan exemplar.

Sedan undrar jag om brännvidden (300mm) räcker. Behöver du mer? För stora djur blir 300mm nog OK men inte för mindre - t ex fåglar. Då behövs något längre - 400mm +. Då springer pengarna iväg. Det går att sätta på 1,4TC på denna, 1,7 borde fungera men en del problem rapporteras. Dock svårt att använda utan bra stativhuvud då VR saknas. Alternativet är att leta beg 500/4 eller 300/2,8 och använda TC. På den senare kan en 2x TC användas (med bra stativhuvud). Tänk dock på att moderna TC inte ger AF med icke AF-S objektiv så det får bli äldre TC eller tredjeparts. Tamron 200-500 ger hyffsad skärpa och är ganska lätt. Men nöjet du dig med 300mm är Nikkor 300/4 det skarpaste valet.

Jag stod och valde mellan samma objektiv för ett år sedan och jag valde Nikons. På papperet låter det som att Sigmas är lika bra men när jag pratat med folk som jämfört säger alla att det har en del svagheter som motljusegenskaper och lite luddighet.

Båda två har ett stort problem. De saknar VR, och det gör att de blir mycket mindre användbara utan stativ. Så fort det börjar skymma lite, om man är under träden eller att man vill ha lite mer skärpedjup är det stativ som gäller. Å andra sidan finns det egentligen inget motsvarande till Nikon med VR heller.

Jag stod och valde mellan samma objektiv för ett år sedan och jag valde Nikons. På papperet låter det som att Sigmas är lika bra men när jag pratat med folk som jämfört säger alla att det har en del svagheter som motljusegenskaper och lite luddighet.

Jag har haft båda och Nikonen är strået vassare. Nikon har som sagt bättre motljusegenskaper. Även bättre kontrast vid full öppning. Snyggare bokeh (något som man lätt glömmer bort). Nikonen har även en fokusbegränsare vilket jag anser är ett stort plus.

Sedan undrar jag om brännvidden (300mm) räcker. Behöver du mer? För stora djur blir 300mm nog OK men inte för mindre - t ex fåglar. Då behövs något längre - 400mm +. Då springer pengarna iväg. Det går att sätta på 1,4TC på denna, 1,7 borde fungera men en del problem rapporteras. Dock svårt att använda utan bra stativhuvud då VR saknas. Alternativet är att leta beg 500/4 eller 300/2,8 och använda TC. På den senare kan en 2x TC användas (med bra stativhuvud). Tänk dock på att moderna TC inte ger AF med icke AF-S objektiv så det får bli äldre TC eller tredjeparts. Tamron 200-500 ger hyffsad skärpa och är ganska lätt. Men nöjet du dig med 300mm är Nikkor 300/4 det skarpaste valet.

300mm räcker ganska bra på en DX sensor, Då tänker jag främst fotografering av lite större djur (rådjur etc). Nikons 300/4 funkar dessutom utmärkt med 1,4 konverter. Vid fåglar och mindre djur är det ju alltid tacksamt med längre brännvidd men då kan man även tänka på hur man kamouflerar sig. Ett bärbart gömsle är ett bra och billigt sätt att komma närmre inpå vilda djur.

Ett exempel på bärbart gömsle (Har själv detta och har använd det med mycket god utdelning)
http://www.swedteam.com/swedteam_jaktklader_gomsle__vaktalt_wood_1241.html

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto