Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjellen

Aktiv medlem
Frågan har säkerligen kommit upp flera gånger tidigare, men jag ger det ett försök.

Har en Nikon D80, letar efter ett teleobjektiv. Kan inte bestämma mig riktigt. Just nu lutar det mot Nikons Af 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR. Men är det för ljussvagt? Kommer att fota mycket sport till våren/sommaren. Blir antagligen inte så mycket matcher med strålkastare, så frågan är om man behöver tex F2,8? Har en budget på kanske max 6000:- Men då skulle jag gärna vilja få med Nikon 50mm 1,8 också.

Någon som har något bra förslag eller tips på vad jag ska köpa?
Tack på förhand
 
Hej ! 70-300 VR är riktigt bra och funkar fint i bra ljusförhållande, dom 2 gluggar
du beskrev är en bra kombination, med det fasta 50mm får du bra ljusstyrka när du behöver det ! mvh Jonas !
 
Frågan har säkerligen kommit upp flera gånger tidigare, men jag ger det ett försök.

Har en Nikon D80, letar efter ett teleobjektiv. Kan inte bestämma mig riktigt. Just nu lutar det mot Nikons Af 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR. Men är det för ljussvagt? Kommer att fota mycket sport till våren/sommaren. Blir antagligen inte så mycket matcher med strålkastare, så frågan är om man behöver tex F2,8? Har en budget på kanske max 6000:- Men då skulle jag gärna vilja få med Nikon 50mm 1,8 också.

Någon som har något bra förslag eller tips på vad jag ska köpa?
Tack på förhand

Ha tålamod istället för att hoppa på objektiv som inte är just det du vill ha. Du blir bara missnöjd och vill genast ha ett nytt och bättre.

Bestäm dig för om det är 50 eller tele du vill ha mest och köp bara ett just nu.

Jag själv tycker 4,5 eller i praktiken 5,6 är för ljussvagt för sport, annat än ljusast tänkbara dag.
Jag har ett som jag kommer försöka sälja och köpa ett 2,8 när jag känner att jag kan motivera den kostnaden för frugan. Då har jag ändå köpt ett 3,5-4,5 begagnat, men det duger absolut inte inomhus.

Bildstabilisator behövs knappast för sport. För min Sony spelar det igen roll iom att det finns i huset men det kan ju vara värt att tänka på för Nikon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.