Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Teleobjektiv till safari?
- Trådstartare DGR83
- Start datum
Kiboko
Aktiv medlem
Kolla denna tråd ...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=138758
… där kanske man hittar ett svar?
Har själv ingen Canon, så jag har ingen koll.
Lycka till med resan/fotandet i Tanzania!
Safari njema!
Jonas
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=138758
… där kanske man hittar ett svar?
Har själv ingen Canon, så jag har ingen koll.
Lycka till med resan/fotandet i Tanzania!
Safari njema!
Jonas
Billingen
Aktiv medlem
Jag ska till Tanzania på safari och behöver tips på ett teleobjektiv som inte gräver för stort hål i plånboken. Jag har en 600D ska tilläggas.
Berätta hur mycket pengar du är beredd att ge, så blir det lättare att komma med passande tips. För övrigt så är jag inte ett dugg avundsjuk på dig ;-)
ErlandH
Aktiv medlem
Jag vet ju inte hur stora hål i plånboken du står ut med, men själv har jag ett Canon 100-400 som sitter på kameran 24/7 när jag är på safari (vilket är ganska ofta). Ett perfekt "normalobjektiv" i det sammanhanget -- komplettera med en bra kompaktkamera som får ta hand om kortare brännvidder. (Eller ett kamerahus till, men då blir plånbokshålen ännu större.)Jag ska till Tanzania på safari och behöver tips på ett teleobjektiv som inte gräver för stort hål i plånboken. Jag har en 600D ska tilläggas.
Ibland känns förstås 400 mm för kort, men annars är skärpan, flexibiliteten, IS och hanterbarheten alldeles utmärkta.
Visst finns det billigare alternativ, men förmodligen inget mer prisvärt. Om det är just safari som är huvudsyftet.
-----Per-----
Aktiv medlem
antonlindstrom
Aktiv medlem
Tumme upp för 100-400.. Sen ett hus till med VV för de slående landskapen.
daniol74
Aktiv medlem
Tummen upp för 70-300L (mitt nya favoritobjektiv) som jag tycker utklassar 100-400 på ALLT utom 301-400.
ErlandH
Aktiv medlem
Säkert ett väldigt trevligt objektiv. Men ofta är de där sista hundra millimetrarna ganska viktiga på safari. Uppskattningsvis är drygt hälften av mina safaribilder tagna på 400 mm.Tummen upp för 70-300L (mitt nya favoritobjektiv) som jag tycker utklassar 100-400 på ALLT utom 301-400.
DGR83
Medlem
Tack för alla tips! Canon 100-400 verkar vara mångas favorit men prislappen är lite för stor för min smak. Jag har kikat tite på tamron 70-300 och 70-200 2,8. Vet någon om det är stora skillnader optiskt mellan dessa och canons L linser? Finns det andra tips annars som är lite billigare, helst under 10K
holycrap
Aktiv medlem
Tack för alla tips! Canon 100-400 verkar vara mångas favorit men prislappen är lite för stor för min smak. Jag har kikat tite på tamron 70-300 och 70-200 2,8. Vet någon om det är stora skillnader optiskt mellan dessa och canons L linser? Finns det andra tips annars som är lite billigare, helst under 10K
Blev nyfiken på Tamron vs. Canon 70-200/2,8 när jag läst denna tråd så jag kollade runt lite.
Här kan du jämföra dem. Jag valde ut 135mm/f4 där Tamron är klart mycket sämre i kanterna och ungefär likvärdig i mitten. För Canon finns ända upp till 400mm med 2x extender.
PS. Tamron är ju mycket sämre på 2,8 också upptäckte jag.
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Uppriktigt sagt tror jag att du kommer att ångra dig något dussin gånger om dagen om du väljer 200 mm istf 300 mm.Tack för alla tips! Canon 100-400 verkar vara mångas favorit men prislappen är lite för stor för min smak. Jag har kikat tite på tamron 70-300 och 70-200 2,8.
fotoleifons
Ny medlem
Jag ska till Tanzania på safari och behöver tips på ett teleobjektiv som inte gräver för stort hål i plånboken. Jag har en 600D ska tilläggas.
Kolla in Hegethorns.se och Scandinavian Photos näthandel, klicka dig vidare på deras begagnat sidor och du kommer finna många fina gluggar att välja mellan. Men du kanske vill köpa nytt? Vet inte hur fet plånbok du har, men ett bra alternativ är Canons 70-200 f.4L utan IS och då får du en mycket fin glugg under 10.000 från Canons proffsgluggar.
Du kan komplettera med att ha en extender II, gärna begagnad. På nämnda sidor kan du ju även köpa detta på avbetalning.
Med din 600D och brännviddsförlängningen får du då i verkligheten en glugg på 112-320 och med extendern, 224-640, visserligen några bländarsteg nedåt, men det brukar inte vara några större problem i dagsljus.
Lycka till
Bagheera
Medlem
Uppriktigt sagt tror jag att du kommer att ångra dig något dussin gånger om dagen om du väljer 200 mm istf 300 mm.
Håller med Erland! Du kommer att sakna de sista 100mm. Ibland vill jag ha ytterligare 100mm (djuren är nära många gånger, men inte tillräckligt nära)
70-200 + 2x extender är ingen option. 100-400 är många gånger skarpare än den kombon.
ErlandH
Aktiv medlem
Att, som du föreslår, köra med en 2x-extender på 70-200/4 är nog inte nån bra idé. Visst kan man lura kameran med en tejpbit på kontakterna så att den inte stänger av AF, men fokuseringen kommer att vara långsam och osäker. Vilket kanske inte är så kul när det handlar om vilda djur.Med din 600D och brännviddsförlängningen får du då i verkligheten en glugg på 112-320 och med extendern, 224-640, visserligen några bländarsteg nedåt, men det brukar inte vara några större problem i dagsljus.
Att dessutom köra den kombon utan IS i en miljö där det intressantaste händer i gryning och skymning verkar lite bakvänt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Köp det begagnat och sälj det när du kommer hem.Tack för alla tips! Canon 100-400 verkar vara mångas favorit men prislappen är lite för stor för min smak. Jag har kikat tite på tamron 70-300 och 70-200 2,8. Vet någon om det är stora skillnader optiskt mellan dessa och canons L linser? Finns det andra tips annars som är lite billigare, helst under 10K