Annons

Teleobjektiv till Nikon F-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe78

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon F-50 med tillhörande standardobjektiv Nikkor 35-80 mm. Nu skulle jag vilja komplettera min utrustning med ett teleobjektiv runt 200-300 mm, så jag kastar ut frågan i forumet om det är någon som har tips på bra dylika. Det behöver inte vara Nikon och ska helst vara överkomligt i pris (under 2 500/3000).

Alltså: tips på bra teleobjektiv 200-300 mm för ett rimligt pris

Tack på förhand!

Jesper

Välkommen till forumet.

Pröva sökfunktionen bland inläggen.

Antar att du vill ha ett zoom ? Annars räcker inte 3000:- långt.

I princip alla tillverkare har ett 70-200/300.

Överlag kan man säga att 200mm objektiv är något skarpare.

Att tänka på vid längre brännvidder är slutartiden och vid såpass ljussvaga objektiv som 300/5.6 så får du inte tillräckligt snabba tider för att fota utan stativ.

Sigma har ett 100-300 för typ 2300:-

Sen har ju Nikon ett 70-300 för 1800:- och orginal är ju alltid bäst. :p

Nä det är riktigt svårt om man inte vill hosta upp typ 5-6000:.- istället.

Ett Nikkor 75-300 kan du hitta begagnat för 2000.
Vill du lägga ut ytterligare några tusen rekommenderar jag 80-200/2,8. Finns i olika utföranden, de första modellerna hade en zoomningsring som skjöts fram och tillbaka. Senare kom modellen med ett vridreglage för zoomning.De första modellerna finns från ca 4000:-i begagnat skick. Mitt tips är att försöka hitta ett 80-200/2,8D ED om du vill ha ett zoomobjektiv av hög klass. Ett objektiv med fast brännvidd på 200-300mm blir svårt att hitta under 2500:-.
Slutligen; det är bättre att lägga ner några tusenlappar extra och få ett objektiv av erkänt bra kvalitet än att jaga det billigaste.

70-300G

Nikons egna 70-300G (1800Kr) utan bländar ring är ett bra köp. Inte samma vassa optik som "D ED" (4000Kr), men har funkat perfekt för mig ett tag.

Sedan är det bara attbyta upp när det passar kassan...

Objektivet ses lite nedlåtande på av dom "stora grabbarna", men för en avancerad amatör duger det ett tag..

Ha det

Tack för alla tips. Valet föll på ett Sigma 70-300mm F4-5,6 DL Macro Super (dock inte APO). Efter att ha haft objektivet ett tag kan jag säga att jag är mycket nöjd och rekommenderar det varmt då det både är prisvärt, lätthanterligt och med en hög känsla av kvalitet.

Nu är det bara ut och fotografera mera...
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar