Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till motorsport och naturbilder/djur?

Produkter
(logga in för att koppla)

stensth

Aktiv medlem
Jag prövade ett Ef 70-200/2,8L Usm i helgen med 2x converter.

Det tycker jag fungerade utmärkt på min 10d.
Jag plåtade bara motorsport i helgen kan tilläggas.

Nu till frågan;

1: Vad har ni för erfarenheter med naturbilder med denna kombination?

2: Vad har ni för erfarenheter med djurbilder med denna kombination?

3: Något ni kan rekomendera i stället för denna kombination? Eller är det den enda kombination som är prisvärd i den klassen?

4: Ska man kanske satsa på en 1,4x converter och varför i sådana fall?

Jag kör med samma kombination men jag tycker att skärpan blir bättre med 1,4 convertern.Sen finns ju 300 4.0 L men det är lite långt kanske till motocross och sånt men bra till djurbilder.Så det är en smaksak beroende på vad man fotograferar mest.

Kan skriva lite mer allmän kommentar till dig. Om du hade tänkt att även plåta fågel så är det att satsa på så många mm som möjligt. Jag har en 10D och Sigmas 50-500 som sällan räcker till för att komma tillräckligt nära. Har även en 1.4x conv och 2.0x.. enligt mig så fungerar 1.4x utmärkt men 2.0x har jag svårt att få skarpa bilder med.

Stativ är givetvis ett måste för dessa längder.

Om inte pengarna är så avgörande så kika på ett 100-400 Canon. Det verkar vara en favorit bland många. Den linsen går dessutom att handhålla hyggligt.

Fågel hade jag inte tänkt att plåta direkt. Mera djurbilder när jag åker tillbaka till Namibia.

De bilder jag tog i helgen var utan stativ då jag inte för tillfället hade det tillgängligt.
Kan ladda upp en bild här när jag kommer hem till helgen så får ni "kritisera" den.

Någon som har något att att säga om vilket objektiv man ska köpa?

ang. telekonvertrar

Jag har en 10D + Canon 100-400, det är suveränt tillsammans. Kör jag på 400, så blir ju det i realiteten c:a 640mm med förlängningsfaktorn 1:6.
Men skall jag plåta småfåglar t.ex, så räcker ju inte den brännvidden till ändå. En converter skulle väl sitta fint då, men vilken, 1,4 eller
2x?

1.4x.. Du förlorar minmalt med skärpa, samt får ett hyffsat snabbt f8.. och då 900mm..

EF 1.4x gör att du bibehåller IS, men inte AF..

Tack Jesper, för ditt uttömmande svar! 900 och f8 låter ju skapligt. Nu vet jag vad jag skall beställa i morgon då. Mvh/ Sven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar