Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Brocchi

Ny medlem
Jag är amatörfotograf, kan inte mycket om teknik och tillbehör..

Jag söker ett teleobjektiv för fotografering av exempelvis fotbollsmatcher där man sitter vid sidan av alt läktaren.

Jag har inga superkrav på själva objektivet, men vill ha godkvalitet

Jag har en Canon EOS 550D

Jag är amatörfotograf, kan inte mycket om teknik och tillbehör..

Jag söker ett teleobjektiv för fotografering av exempelvis fotbollsmatcher där man sitter vid sidan av alt läktaren.

Jag har inga superkrav på själva objektivet, men vill ha godkvalitet

Jag har en Canon EOS 550D

I grunden är det väl två objektiv att välja mellan:
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
och
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Du behöver ner på f/2,8 för att få ljuset att räcka till om Du inte bara ska fotografera i dagsljus.
Klarar Du Dig med ett "dagdljus objektiv" finns det två till att välja bland:
Canon EF 70-200mm f/4L USM
och
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM.

Huruvida Du behöver IS eller inte avgörs av vilka önskemål Du har på att de flesta bilder ska vara skarpa eller är nöjd med att många blir skarpa. Min erfarenhet är att har man IS så får man bra bilder på fler "Situationer". Det är oftast då man inte hinner med att hålla still kameran.

Själv har jag Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM och vet att detta fungerar utmärkt men tyvärr så kostar det lite mer.

Du kan köpa billigare alternativ än de ovan, kanske inte direkt alternativen man tänker på att hänga på en 550d. Man måste inte köpa en merca direkt så att säga. Men frågar du i detta forum så får du ofta de förslagen. Med 550d:s goda ISO-prestanda kan du mycket väl ha ljussvagare optik, och definitivt fullgott för en amatör. Viktigare än ljusstyrkan är nog att motorn är tillräckligt snabb, se till att det är en USM- motor

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II för ca 2500 kr har fått bra betyg Tamrons 70-300 med Vc ska med vara bra men vet inte hur snabb fokuseringen på den är

Det är riktigt det som sagts här men för många så blir det oftast en mellanstation och då blir slutnotan ännu högre. Men visst, man kan bara definieras sina krav själv.

Men det är ju också så att dessa objektiv är ju inte predestinerade till sportfotografering. Mitt 70 - 200 sitter ofta på när jag är ute i naturen och även i glada vänner sällskap.

Senast ändrad:
70-200 F4 eller 55-250 fås begagnade för en hyfsat billig peng.
Bra start och man har en hyfsat chans att få mer eller mindre alla pengarna tillbaks om man vill sälja för att tex byta upp sig.

Jag skulle också rekommendera Canon EF 70-200 F4.
Förmodligen mest prestanda för pengarna jag kan komma på.

70-200 F4 eller 55-250 fås begagnade för en hyfsat billig peng.
Bra start och man har en hyfsat chans att få mer eller mindre alla pengarna tillbaks om man vill sälja för att tex byta upp sig.

Du och många andra skriver allt som oftast att man får pengarna tillbaka om man köper begagnat. Tvivlar på det om man är helt ärlig mot köparen. Klart det blir prisskillnad om Du bjuder ut ett objektiv som 1:a ägare, 2:a ägare, 3:je ägare o.s.v. Vet att vissa inte har dåligt samvete för detta men jag vill inte medverka till att vårt samhälle blir sådant.

Ett alternativ till Canon 70-200 som jag själv tittat på där Sigmas nya 70-200/2.8 (OS-varianten).
Verkar vara många som är nöjda med den.

Kan passa på och fråga ifall det finns några erfarenheter av den här?

Du och många andra skriver allt som oftast att man får pengarna tillbaka om man köper begagnat. Tvivlar på det om man är helt ärlig mot köparen. Klart det blir prisskillnad om Du bjuder ut ett objektiv som 1:a ägare, 2:a ägare, 3:je ägare o.s.v. Vet att vissa inte har dåligt samvete för detta men jag vill inte medverka till att vårt samhälle blir sådant.

Förstår inte vad du tycker är oschysst men det får stå för dig.
Det är väl upp till köparen att välja om han/hon tycker priset är rätt eller inte?
Tillgång och efterfrågan kallas det nog...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar