ANNONS
Annons

Teleobjektiv i halvbra ljus...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Hej igen. ;)

Det faller sig så att jag troligen kommer vandra ut i naturen framåt gryningen någon av dagarna här, för att fotografera djur av lite större storlek, typ hund.

Mitt teleobjektiv är av vad man brukar säga sjukt låg kvalitet, och dessutom är största bländaren 5,6, (på 400mm, närgräns 4m) vilket leder till själva frågan;
Är det ens att tänka på i grynings/skymningsljus att använda detta?

Stativ är en självklarhet har jag kommit fram till, men kan man räkna med att få någorlunda bra bilder av tex ett betande rådjur på kanske 10-20m avstånd?

Objektivet i fråga, om någon undrar, är ett gammalt, bly-blått Sigma, 400mm f/5.6, med en filtergänga på 72mm.
 
Hej

300D, om det e den du kör med, hanterar ju bruset rätt bra.

en intressant budgetvariant som funakr rätt bra är:
tex 70-200/2.8 eller ett fast 200/2.8
Sen då du har pengar köp till en telekonverter på 1,4 x

Då har du ljusstyrka 4 men 1,4 ggr mer zoom

Sen köper du till en Telekonverter 2x o då har du 400/5.6

Då kan du mygga upp kompromissen zoom o ljus efter hur vädret är till rimliga pengar.

roine
 
Tack för det snabba svaret =)

Jodå, det är 300D jag kör med, men jag upplever att om man överstiger ISO 400, dvs 800, så blir bruset svårhanterligt, speciellt om man har mycket mörka ytor i bilden.

Har lekt med tanken på telekonverters och prylar, men har inte riktigt... tagit tag i det.

Har ändå ett Tamron 90mm f/2.8 Macro, kan man köra konverters på det för att få telelängd(förstoring) utan att tappa alltför mycket, eller är det en fysisk omöjlighet med tanke på att den bakre linsen nästan sitter bakom själva objektivet?

Kikade runt lite på priser på de objektiven du nämnde, och det handlar ju ändå om ganska stora pengar i slutändan... Som vanligt. ;)
Annars låter det helt klart intressant det du säger. :)
 
Tamrons / Solinors 1,4 TC borde funka, likaså Sigmas.

Gamla Canon e griniga.

Synd du bor en bit bort, ananrs hadde vi ju kunnat testa lite av varje.
 
f/5,6 fungerar finfint i skymningsljus om du anvænder stativ och klarar dig med tider som tex 1/60 och ISO 200... Brænnvidden ær inte heller længre æn att det ær hanterbart på 1/60 sek.

Jag tycker att du skall værdera ett 300 f/4 + 1,4x (IS).
Då har du 420mm nær det ær nog ljust før f/5,6 och 300 och f/4 nær det skymmt lite extra.
Jag hade før ngr år sedan kombinationen EF300 2,8L + EF2x. Vilket gav 600mm och 300mm i samma filosofi som næmnt ovan.

En duktig fotograf kommer långt med 400 f/5,6.

Jag anvænder 500mm f/4 och saknar f/2,8 emellanåt. Men jag trøstar mig med lite høgre ISO... Æven om det aldrig blir samma sak som 2,8;)



MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.