Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv för sportfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naga

Medlem
Hej!

Jag har en Canon 20D och ett Tamron 28-75 som jag använder till allt idag. Däribland när jag fotar fotbollsmatcher.

Jag har märkt att zoomen inte riktigt räcker till och vill investera i ett teleobjektiv.

Någon som kan rekommendera ett prisvärt teleobjektiv i 3-4000 kr stadiet som lämpar sig för sportfotografering??

Mvh Anders

Vilken nivå på fotobollsmatcherna?

Jag kör med ett Sigma 70-200/2.8 och jag tycker att det är snäppet för kort nu när grabben har gått upp till att spela på 11-manna planer.

--jalle

Ja det e 11-manna. Fotar för ett division 6 lag.
Förstår ju att man inte har råd att lösa ut ett som fotograferna på Ullevi har kanske men :)

Jag måste ha något som e bättre än 28-75 och som inte försätter mig i personlig konkurrs! :)

De jag fotat nu har enbart varit dagsljus. Ibland bra ibland dåligt ljus...

Gör det stor påverkan vilken ljuskänslighet man måste välja?

Nja, det är mest det att du behöver längre räckvidd än vad du tror för att få bra bilder.

Du behöver snabba slutartider för att frysa rörelserna och när ljuset blir sämre så räcker inte bländaren till såvida du inte har något rejält...

Här finns en ganska intressant artikel på ämnet:
http://www.soccer-shots.com/yoursoccer/equip1.htm

En budgetvariant kan ju vara att skaffa ett fast ljusstarkt tele, men zoom är trevligt att ha.

Som sagt, jag kör med ett Sigma 70-200/2.8 som går att få begagnat för omkring 5-6.000. Jag har även börjat experimentera med ett 1.5x telekonverter

--jalle

Du klarar dig med något i 70-300 4-5,6 klassen. Sigmas APO variant är poppis där och mycket prisvärd, ca 2500 ny men kan också hittas begagnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar