Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv för fågelfotografi från ca. 80 m? Jag har en canon eos 600

Produkter
(logga in för att koppla)

Mejkan

Ny medlem
Jag har en canon eos 600 systemkamera.
Men letar nu ett bra teleobjektiv för att ta i huvudsak fågelbilder. Då från cirka 80 meters håll. Men bilderna ska bli "nära" även från sånt håll.
Vilket objektiv är bra att använda?
Det ska inte vara dyrt heller, men heller inget skit.

Jag är ledsen men den kravspecen och formuleringen "inte dyrt" repellerar varandra.

Det närmsta du kan komma skulle vara något spegeltele på 600 mm (kanske finns 800?), men "nära" på 80 meter, jag vet inte.

Du bör klara dig med ett 600 mm om du håller dig till större fåglar som emu, struts och liknande.

80 m är VÄLDIGT långt! Du kanske har misstagit dig på avståndet? Alternativet vore kanske att skaffa ett gömsle samt en lite "kortare" bränvidd (runt 500mm). 1200m är ju inte direkt ett alternativ för dig, skulle jag tro.

Om man lämnar de allra dyraste, långa teleoptikerna; finns det någon som har erfarenhet av Sigma 500/4,5? Det är dyrt men inte i jämförelse med Canons orginalgluggar.

Mejkan skrev:

Men letar nu ett bra teleobjektiv för att ta i huvudsak fågelbilder. Då från cirka 80 meters håll.

80 meter är ett väldigt långt avstånd för att fotografera fåglar på. Mer realistiskt är 8 meter.. ;=)

Ett vettigt alternativ är en begagnad 300/4 + 1.4x extender, dvs det blir ett 420/5.6. Men det finns givetvis andra alternativ också. Men 300:at är det jag personligen kan rekommendera.

Mejkan skrev:
Jag har en canon eos 600 systemkamera.
Men letar nu ett bra teleobjektiv för att ta i huvudsak fågelbilder. Då från cirka 80 meters håll. Men bilderna ska bli "nära" även från sånt håll.
Vilket objektiv är bra att använda?
Det ska inte vara dyrt heller, men heller inget skit.

Några här på fotosidan har kommit igång med Digiscoping, man använder då en tubkikare av hög kvalitet som objektiv. Med denna teknik går det att plåta på 60 meters avstånd. Det kräver förstås sin man för att lyckas med detta...mycket svårt!

Tack så mycket grabbar

Jag får väl ta mig närmare då helt enkelt.
sant att 80 meter är jävligt långt men drog bara till med ett avstånd. Men tack så mycket.
Men bara för att jag skriver detta så behöver ni inte sluta ge mig bra råd!

Om man undviker kungsfgeln och istället koncetrerar sig på knölsvanen kommer man undan billigt. Ett 200 mm objektiv bör räcka till den tama svanen i framför slottet.

Kolla in digiscoping!

Är du inte intresserad av att sitta i ett gömsle eller att sitta/stå och vänta för att en småfågel ska komma på ca 5-10 m avstånd så återstår nog bara digiscoping. Läs mer här Du kan också kolla in mitt digiscopingalbum här på FS.

Man klarar sig dock ganska långt med 400-500 mm bara man kommer tillräckligt nära. (50-80 m på en liten fågel ger tyvärr inte någon närbild, kanppast ens ett foto där man kan se om det är en fågel eller en flugskit på filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar