Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonvertrar för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Behöver tips och råd om begagnade teleconvertrar för nikon. Jag fick med en Vivitar 2x/-3 när jag köpte en gammal 105/AI-s, och den äter lite väl mycket ljus, kantskärpan kan säkert bli bättre också..

Vill gärna ha förslag på prisvärda convertrar av alla fabrikat, både 1,4x och 2x är av intresse.

Jag har kollat runt på nya Nikonkonvertrar, tyvärr är ju nypriserna smått löjliga, blir ju både billigare och bättre att köpa en massa gluggar och en stor väska, det kanske får bli så för min del, men först tänkte jag kolla upp alternativen :)

Hör av er med synpunkter och tips!

/R

"Problemet" för dig är att du kör 24x36. Då är det kanske svårt att hitta nått pirat med bra skärpa ända ut i hörnen. Jag drar nytta av att "croppa"

Det är sant ja, *suck*... Jaja, då får man bygga upp en arsenal av gluggar istället då...

En Nikon TC16A funkar fint upp till 300/2,8 med lite skärpeförlust.Inte farlig vinjettering, nästan mindre vinjettering med ett 300/2,8, fast mer störande med snabbt fallande hörn på full öppning.

Men P eller så funkar ej. Använder själv oftast A hursomhelst.

En sådan lär finnas på beg marknaden för kanske en tusenlapp eller däromkring.

Läste någonstans att F100 icke funkade med TC16A. Förmodligen funkar den manuellt. Men som en vanlig manuell conv. Tidsauto får man ju alltid.
Är nog mest gjord för övergången MF/AF. Men relativt bra optisk.Funkat bra för mig i många år. Bländar ned ett steg och vinjettering helt borta.

Kenko pro finns ju annars. Spec 1,4X håller hög klass enligt vad jag hört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar