Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Telekonverter
- Trådstartare Stefan-55
- Start datum
J Tjerneng
Aktiv medlem
Hej
Jag tänker köpa en telekonverter till mitt 70-200/2,8. Har en Sony A77
Har tittat på Cyberphoto.
Kenko kostar 1999:-, medans Sonys egna kostar 4999 för 1,4, samt 5499:- för 2,0.
Är det någon märkbar skillnad?
Tacksam för tips om telekonver kvalité
//Stefan
Jag har också A77 och Tamrons 70-200/2,8 (den äldre modellen, kommer inte ihåg alla bokstavskombinationer i huvudet just nu ;-) )
Tyvärr har jag inte testat någon av de konvertrar som du nämner, men jag fick det allmänna tipset av försäljaren där jag köpte både kamera och objektiv att det är en fördel att inte "blanda" för många olika tillverkare på samma gång. Alltså om du har Sony-hus och ett tex Sigma-objektiv så bör du ha en telekonverter från antingen Sony eller Sigma, och helst inte blanda in ett tredje märke till i kedjan, så att säga. Detta för att undvika oväntade kompabilitetsproblem med autofokusen eller bildstabiliseringen. Om detta var försäljarsnack för att sälja den dyrare Sony-konvertern eller inte, kan jag inte svara på. Men det kan säkert andra här i forumet.
Om det stämmer så talar det ju till Sonys konverters fördel.
Många menar också att telekonvertrar ska undvikas på zoom-objektiv och endast användas på objektiv med fast brännvidd. dessutom aldrig på objektiv med mindre ljusstyrka än 2,8. De har säkert rätt i att detta ger bäst resultat. Jag har dock testat med Sony a77 + Sigma 2X + Sigma 120-400 och jag tyckte det funkade fint för ändamålet, även om jag fick trycka upp ISO lite för att kompensera förlusten i ljusstyrka och köra mestadels på manuellt fokus (som ju med Focus Peaking går väldigt snabbt med lite övning).
Så för att försöka svara på din fråga: Ja, det är förmodligen en viss skillnad. För att veta om skillnaden är värd de extra pengarna beror ju helt på hur du värderar och vilka krav du har. Hur stor skillnad du upplever kan du endast veta genom att testa i praktiken, så kolla gärna om du har någon butik som har grejerna inne och låter dig testa lite.
Alla telekonvertrar har dock gemensamt att du förlorar något i ljusstyrka och AF-hastighet. Hur mycket beror på konverterns kvalitet och hur mycket förlängning du väljer. Men också objektivets egenskaper kan spela in. På ett supersnabbt och ljusstarkt objektiv har man ju råd att förlora lite prestanda, medan det på ett sämre objektiv kan det orsaka väl mycket frustration...