Annons

telekonverter till sony

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
Köpte Sony A200 med kitobjektiv + sony SAL-75300 75-300mm. undrar om det finns ngn 2x telekonvertor som passar.

Det finns nog flera som passar men du kommer att få fokusera manuellt eftersom TC'n "bländar ner" för mycket för att autofokusen skall fungera.

En hel del info finns på Dyxum:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=2100

Dessutom tvivlar jag på att objektivet har så hög upplösning att det lönar sig med en TC, förmodligen är det bättre att skala upp bilden efteråt istället.

Det är en äldre konstruktion ( Minolta ) som "målats om" och som är rent ut sagt oskarp på telesidan under f/11 och generellt mjuk ( = lite kontrastlös ). Vidare är den ljussvag och svår att fokusera manuellt med, vilket förvärras med en 2xTC och med den måste Du fokusera manuellt eftersom största bländaren i ena ytterläget blir 11. AF kräver f/8, eller bättre.

Skrinlägg planerna och leta efter en annan lösning.

Jag vet inte. Om du lyssnar på ovanstående varning och är medveten om att resultatet inte blir fantastiskt så finns det väl inget som hindrar ett test iallafall. En kompis till mig var i afrika och fotade djur för ett tag sen beväpnad med enbart en Canon 70-300 och en Kenko 2x TC. Som sagt inte perfekt men en rätt kompakt 600, bättre en bild än ingen?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto