Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter till Sigma och Canon/Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Davideng

Medlem
Hej!

Jag har idag ett Sigma 70-200/2.8 och är lite sugen på en teleconverter, troligtvis 1.4x, alternativt 2x.

Det självklara valet tycks ju vara Sigmas egen, men jag skulle även vilja använda den till mitt kommande macro. Jag vet dock inte om jag ska köpa tamrons 90mm eller canon 100mm. Passar sigmakonvertern till dessa?

Om inte, vad rekommenderas?
 
Dom funkar till samma som Canons converters och jag tror inte dom nämnda ingår.
Inte för att jag fattar vad du ska med den på macro gluggen till.
 
BugEyes skrev:
Inte för att jag fattar vad du ska med den på macro gluggen till.
Enkelt sätt att få hög förstoringsgrad. En 2x på ett 1:1-makro ger ju 2:1 i förstoring. Och dessutom med bibehållet arbetsavstånd. Nöjer man sig med 1:1 kan man istället dubbla arbetsavståndet.
 
Förstod jag det rätt om en 2x canon konverter fungerar tillsammans med tamrons macro sp90?
 
ansa45 skrev:
Förstod jag det rätt om en 2x canon konverter fungerar tillsammans med tamrons macro sp90?

Nja, det beror på vilken konverter du har. Tex passar inte Canons eftersom den har en utskjutande frontlins medan däremot Kenkos konvertrar passar eftersom dom inte har det.

Här har du ett bildexempel där jag har änvänt kombinationen Tamron 90, Kenkos 2x converter + en mellanring.
 
För makro kan man dock använda vilken konverter som helst om man monterar en tunn mellanring mellan konverter och objektiv. Följden blir naturligtvis att man låser ut sig från längre fokuseringsavstånd.
 
jimh skrev:
Enkelt sätt att få hög förstoringsgrad. En 2x på ett 1:1-makro ger ju 2:1 i förstoring. Och dessutom med bibehållet arbetsavstånd. Nöjer man sig med 1:1 kan man istället dubbla arbetsavståndet.

OK, det visste jag inte
 
Lite trött och snurrig nu. Jag Fattade det som att Sigmaconvertern passar till båda macroobjektiven... Korrekt?
 
Om jag fattar tråden rätt och vad jag minns sen förr så fungerar varken Canons eller Sigmas konvertrar direkt på ett makro. De har alla utstickande linselement som funkar med teleobjektiv där bakre linselementet sitter en bit in i objektivet.

Kenko funkar till makro, men är väl sämre till telezoomen kanske.

/ Leif
 
lusidor skrev:
Om jag fattar tråden rätt och vad jag minns sen förr så fungerar varken Canons eller Sigmas konvertrar direkt på ett makro. De har alla utstickande linselement som funkar med teleobjektiv där bakre linselementet sitter en bit in i objektivet.

Kenko funkar till makro, men är väl sämre till telezoomen kanske.

/ Leif
Hej der! Jag har Kenko, båda 1,4 och 2X. Användas på Tokina 100/2.8 Macro och Sigma 70-200/2.8. Den lilla är utmärkt för alla mina 2.8 objektiv; men 2X troublar med AF i halvdårlig ljus.
mvh Erik J
PS. Båda är nya DG versionen. DS
 
Nu blev jag lite nyfiken så jag hakar på tråden.

Jag funderar på att köpa ett Sigma 70-200/2.8 framöver och skulle då vilja köpa en 2X telekonverter till den. Dock har jag läst en test någonstans där de skrev att det blev en kvalitetsförsämring på bilderna med telekonvertern monterad.
Att bildkvaliten försämras kan jag förstå, men hur mycket? Eller litet? :)

Ni som testat att använda en telekonverter på ett sigma 70-200, hur blir bilderna? Vågar man slå till? Jag vill ju kunna fota t.ex. fåglar någon gång ibland...

Skulle visserligen kunna köpa ett annat objektiv, men jag har hört väldigt bra om 70-200:an, får 2.8 utan telekonvertern och har en hyfsad tele med konvertern på. Känns som en flexibel lösning!
 
Too much!!

Jag tror du skal forsöka begränsa dig till 1.4X TC. Du får i prinsip 200x1.4x1.5(6(crop))< 420mm. Det duger godt och du har mkt. optisk kvalitet med bibehållen AF. 2X TC är OK med MF.
mvh Erik J
 
Funkar/funkar inte

Skalis skrev:
Ok!

Tackar för svaret. Man kanske skall besinna sig lite och nöja sig med en 1.4X då.
Dock så står det i sigmas kompatibelitetslista (till deras egen TC då) att deras 2X skall fungera med AF på 70-200:an.
http://www.sigma-imaging-uk.com/support/tele-converters_comp.htm

M.v.h.
Fredrik
Jo da Fredrik, det funkar; men i värkligheten mot små snabba objekt; som tex fåglar blir det många; alt för många bomskott. Min 20D hittar inte fokus.
Mitt råd: Kenko 1.4 Pro DG! Max...
God jakt!
mvh Erik J
 
Du ska självklart varken köpa Tamrons 90mm macro eller Canons 100mm macro. Du ska köpa Sigmas 150mm macro. Till det ska man kunna använda telekonverters. Desutom kan du då köpa tre Sigmaprylar som funkar bra ihop.

Å du, kör med x1.4. X2.0 gör AF mycket mer svårarbetad, även om bildresultat kan bli riktigt bra med nedbländning..

/jens...
 
Jo, Det känns ju som ett bra val. Problemet är att jag även vill fota i akvariumet med macrot. Och då känns 100 mm som max.

Tackar för alla svar... Måste ta och överväga hur det blir...
 
Hej på er !
Jag har Sigma 1.4x DG APO (ca. 2 månader gammal) och det funkar (givetvis) klockrent ihop med Sigma EX 70-200/2.8 DG APO HSM, allt funkar exponering och af. Observera dock att största bländaren minskar från 2.8 till 4, kameran vill inte ens veta av att det finns bländare 2.8, helt i sin ordning.

I fallet Sigma 1.4x och Canon EF 100/2.8 Macro USM så FUNGERAR det men dock inte af (manuel fokuserin fungerar bra, det blippar till), exponeringen fungerar felfritt. Bländarindikeringen är lite skum för jag kan fortfarande välja 2.8 ? Men och andra sidan vad ska man vänta sig, Canon EOS 300D + Sigma 1.4x TC + Canon 100/2.8 Macro.

/ Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.