Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter till Powershot A85 mfl

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Hej
Är det nån som testat eller sett testbilder tagna med telekonverter på Canons kompaktkameror?
Jag har en A85 och har ev telekonverter på G begagnat, men är det nåt som är värt att satsa på?
Nån som har en länk till nåt test eller bilder?
Misstänker att det förstör bildkvaliten så mycket att det inte är kul att använda men skulle vara glad om jag fick svart på vitt på det :)

Tack

Tyvärr fanns det inga testbilder för A-serien men de andra såg ju hyfsade ut.
Nu fick jag myror i huvudet...
De är nog inte värda 1500 kr som Cyberphoto tar, men om jag får loss det för under halva nypriset kanske det kan vara nåt?

Jag skulle också vilja skaffa telekonverter till min canon A75. Tycker också att 1500 kr är mycket. Hur får man tag i ett billigare?

Pamsan skrev:
Jag skulle också vilja skaffa telekonverter till min canon A75. Tycker också att 1500 kr är mycket. Hur får man tag i ett billigare?
Jag rekommenderar att använda canons originalkonvertrar, de ger bäst resultat.

Man kan hitta den billigare än 1500:- antingen genom att köpa begagnat eller beställa från tyskland: länk

Jag har kollat på länken som Robert gav. Där visas två bilder. Där ena bilden blir skarp och den andra blir oskarp i hörnet på bilden.

"A80/A95 Teleconverters With and Without Spacer Ring"
För Spacer Ring står det så här; "*A 52-58 step ring combined with a 58-52 step ring will create a spacer .290 deep."
Detta skulle göra så att inte kanterna blir suddiga.
Men hur kan två stepringar göra så att det inte blir suddigt? Kan någon förklara lite för mig?

http://www.lensmateonline.com/A80spacers.html#canon

Det handlar om avståndet mellan kamerans objektiv och telekonvertern. Canons konverter till A80/A95 är anpassad speciellt för dessa kameror. På bilderna har de använt den telekonverter som är anpassad för A70/A75 och då måste det till en lite justering för att få bästa resultat.

Edit: Såg att de använt en TC från Tiffen åxå, men det är samma sak där, uppenbarligen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar