Annons

Telekonverter till en G7

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolö

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen börjat fotografera och har en Powershot G7 som jag är grymt nöjd med. Men ibland önskar jag att jag hade mer zoom. Funderar på att köpa telekonvertern till denna kamera för att täcka detta behov. Men innan jag spenderar ca 1500 kr så har jag lite frågor.

Kamerans bränvidd ändras från 2,8 till 4,8 när jag zoomar utan konverter. Kommer detta att förändras med konvertern på?

Kommer bildkvaliten försämras? På vilket sätt i sådant fall?

Vilka andra negativa eller positiva sidor kan jag förvänta mig med telekonverter?

Tack Crister.

Trådarna försvinner snabbt ur sikt på skärmen. Såg inte den tråden när jag la in min fråga.

Men tråden svarar inte på denna fråga.

Kamerans bränvidd ändras från 2,8 till 4,8 när jag zoomar utan konverter. Kommer detta att förändras med konvertern på?

Eftersom bränvidden förändras från 2,8 i motsvarande 35 mm till 4,8 i motsvarande 210 mm vid maximal zoom så tänker jag att i värsta fall kanske bränvidden förändras med x2 med konvertern på.

I fall bränvidden inte förändras kanske någon kan förkalara varför så är fallet.

Brännvidden förändras med konvertens multipel, om det är en 2x konverter får du i ditt fall 5,6 till 9,6mm. Med en 1,5 konverter blir det alltså 4,2 till 7,2mm. Det är ju det som är meningen med telekonvertern, att få längre brännvidder.

Till min gamla S2 finns en 1,5x konverter, jag vet inte vilken faktor som gäller för G7. Som du såg i den andra tråden får man inte ha allt för stora förväntningar på resultatet.

Telekonvertern har en förlängningsfaktor, du nämner själv x2.
Denna faktor multipliceras med den brännvidd som du har inställt
på kameran för att få brännvidden med telekonvertern.

En vidvinkelkonverter har en faktor mindre än 1 och ger alltså på
motsvarande sätt en kortare brännvidd än den inställda.

Du kan också räkna med att ljusstyrkan,
minskar i motsvarande grad med en telekonverter.

Opps!
samma svar två gånger.
Bättre det än inget.

Jolö skrev:
Tack så mycket för svaren. Jag har mycket att lära men ack så lite tid.

/Johan

Här är en till med mycket att lära på många områden. Kämpar just nu med att sätta mig in i det där med raw-format och behandling av det. Tur att det är så himla kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar