Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter en lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Får in en hel del extra cash nu så ska äntligen köpa mig ett objektiv ur den högre klassen.. at last!
Jag hade tänkt använda det till konsertbilder och så så 50-135 är perfekt, bra ljusstyrka för mig. Saken är den att jag vill använda det till att fota kite-surfing också, och då vill jag ha möjlighet till längre brännvid än 135 så jag har börjat titta på telekonvertrar. Hur mycket sämre blir det om jag skruvar på någon av dessa, istället för att vänta och satsa på 60-250? när jag fotar kite så krävs ingen nämnvärd ljusstyrka då det är i dagsljus. Jag har i princip bestämt mig för 50-135 pågrund av ljusstyrkan, förmodar även att den är något bättre optiskt(?) men om jag har helt fel så får ni gärna rätta mig. Konvertrarna jag tittat på finns på cyberphoto :

Soligor Telekonverter DG AF 2,0x (7 linser) - 1095 kr

Kenko AF Telekonverter 2,0x (7 linser) - 1741 kr

700 spänn spelar ingen roll så jag ville höra med er, kommer det ge ett bra resultat överhuvudtaget och isåfall, vilken ska jag välja?

Mvh / H

Förutom att du får vänta på 60-250 så är som sagt DA*50-135 ljusstarkare samt att den har ett mindre zoom område. Kenko brukar vara bra och Soligor lite sämre, men det är möjligt att det är samma konverter. men med 2X konverter får du ljusstyrka 5,6 som visserligen är ok en solig dag.
Jag som oxå funderar på DA*50-135/2,8 tror att en 1,4 eller 1,5X konverter blir bättre att använda, 50-135 med 1,5X =75-200mm (mots. ca115-300mm på småbild) och ljusstyrkan blir ca bl4 vilket är användbart.
Man kan säga att med en bra 1,5X konv. blir det lite sämre och med en 2X ytterligare en aning, men med en topp-skärpa från objektivet så blir det bra med konverter...
Står du framför scenen så är en vidvinkel användbart oxå..., kite vet jag inte vad det är...

Ja vänta till december är jag inte så jättepepp på. Men allt talar ändå för att 50-135 är en bättre glugg så lika bra att slå till på den. Man förlorar alltså mycket skärpa med en 2x konverter, inte bara ljus? Då låter det lockande med en 1,5x.. lite längre, förhoppningsvis tillräckligt, och förmodligen inte mycket sämre än 60-250? Iofs kan vi ju inte göra mer än gissa just nu..
Ja när jag fotar konserter nu så använder jag framförallt min 50mm 1.4 men även kitzoomen 18-55 för vidvinkelbilderna.. lite ljusstarkare vidvinkel hade inte skadat men då jag inte har någon tele alls så går det före :)
Kitesurfing är ungefär som vindsurfing, fast man använder en drake istället, ser ut som en fallskärm ungefär, du har förmodligen sett det någon gång.. jävligt skoj! :)

Vill förresten säga att det känns underbart att vara en del av Pentaxsamhället nu med min nya k10d! Äntligen ett system som känns värt att satsa på, någon som bryr sig om kunderna ;)

Finns det någonstans man kan få se tester eller så? Hade velat se effekterna av en konverter.. Hur blir det med autofokusen förresten? De jag tittade på hade autofokus, men ultraljudsmotor kopplas bort förmodar jag. Borde inte pentax släppa en konverter som är vädertätad och som fixar ultraljuds-autofokus? Det hade varit kalas!

Ja supersonic motorn kopplas ifrån med teleförlängare. Pentax jobbar på nya teleförlängare, men räkna med en lösning först nästa år. De har fullt upp med att lansera massa objektiv just nu (10st före jul). Nästa år finns det mer tid att lansera tillbehör.

Gällande Kenko och Soligor så är det samma förlängare, samma glas från Hoya och monterade ihop i samma fabrik av Kenko. Men Soligor är en tysk firma som köper in från Kenko och stämplar sitt namn på den och säljer till lägre pris för Soligor är ett svagare varumärke.

Hälsar
R

Det är jävligt kul att de satsar på objektiven så som de gör nu, det känns bra. Tror du att dessa kommande tillbehör kommer matcha DA*-serien med vädertätning och så? Hade inte varit fel, även om man får punga ut lite mer.. Några andra kul tillbehör att vänta nästa år tror du?

Ah, men då kan man ju satsa på ett soligor, kul det. Spara pengar är aldrig fel! :)

Jag har inga detaljer om de kommande tillbehören. Det vore dock logiskt med vädertätning och så vidare. Jag tror att de främst tas fram för DA Star objektiven och inte kommer att fungera på andra.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar