Annons

Telekonverter ACT-100

Produkter
(logga in för att koppla)
okej då... en vidvinkelkonverter är nästan motsatsen till en closeuplins, den gör att kameran ser mer åt sidorna, uppåt och neråt... kan också användas som vanligt. Medan closeuplinsen bara kan användas på mycket nära håll och ger stark förstoring...

HDFS) (KGS skrev:
okej då... en vidvinkelkonverter är nästan motsatsen till en closeuplins, den gör att kameran ser mer åt sidorna, uppåt och neråt... kan också användas som vanligt. Medan closeuplinsen bara kan användas på mycket nära håll och ger stark förstoring...

Okej, så för att komma ännu närmare vid macrofoto, så är det alltså closeuplinser som gäller?

Nu har jag klurat ut vad programvaran gör... den tar bort makrofunktionen. På det viset kan man använda telekonvertern i "makroläge". Det är vad Minolta vill. Då är man låst till 300 mm. Och konvertern har blivit ett fast 300 mm objektiv.

Så vill inte jag ha det. Så jag ställer inte in kameran på "teleläge" som Minolta anbefaller. Då kan jag fortfarande zooma 150-300 mm ungefär. Mycket trevligare. OCH jag kan använda makroläget som makroläge, nåt som Minolta påstår är omöjligt.

Några felexponeringar eller felfokuseringar har jag inte märkt av. Det blir ingen som helst skillnad om jag ställer in kameran o låser den eller kör "fritt". Återstår att se om den faller i bitar nu.

Tillsatsen är ruggigt tung. Ett halvt kilo längst ut på objektivet känns lite scary. Jag bär kameran som en baby med det monterat o stöttar när jag fotograferar. Måhända överdriver jag...

Makro med ACT-100, 300 mm

Bilagor

• makro300mm.jpg
    makro300mm.jpg
    19.8 KB · Visningar: 188
Det verkar ju vara bra grejer det där. Nu blev jag riktigt sugen! Man får tacka för bra information KG. Om du har lust får du gärna lägga upp bilder tagna i 300mm också.

upptäckte just en skillnad när man använder ACT-100 som Minolta föreskriver, då stämmer brännvidden i EXIF-informationen... så om det är viktigt så bör man ställa in kameran enligt anvisningar. För övrigt funkar konvertern lika bra (bättre) utan programsnutt och inställningar.

KG!!
som vanligt är det intressant att läsa och se dina och Annetts experimenterande.
bra kort!!

Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar