ANNONS
Annons

Teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

kavorka

Medlem
Hej!
Jag har ett objektiv: "Nikon Nikkor AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR" och har tänkt överge min D80 för en en D7000. Jag skulle vilja ha en riktig superzoom till naturbilder etc i mycket bra dagsljus.

Om man accepterar att bara fota när det är väldigt ljust ute, går det då att köpa en teleconverter till mitt teleobjektiv (eller går det bara till fasta gluggar)?

Jag inser att de flesta kommer att säga att det inte finns några genvägar till bra brännvidd, men jag tycker det hade varit väldigt smidigt att bara ta med sig en liten teleconverter på utlandsresan istället för ett långt teleobjektiv. Risken är att ett långt och tungt objektiv inte tas med av praktiska skäl, och då är kanske en converter ett acceptabelt alternativ? Eller vad säger ni som förstår detta?

Tacksam för alla svar!
/Pär

Menar du att du ska ha en teleconverter till ditt 18-200?

Det kommer att fungera riktigt dåligt, du kommer inte att få någon AF, eller åtminstone väldigt dålig, långsam och osäker och du kommer att tappa i bildkvalité. Nikons egna konverters passar inte på ditt objektiv utan du skulle få använda en pirat.

Vill du ha mer brännvidd, kika på ett Nikon 70-300 VR, du kommer att få minst lika bra prestanda med det på alla brännvidder som du har med ditt 18-200 nu.

Det är rätt billigt också, speciellt i Holland:

http://www.cameranu.nl/artikel/4022/Nikkor_AF-S_VR_70-300mm_f_4.5-5.6G_IF-ED_Zoom.html

Det finns zoomobjektiv som fungerar med konverter, men från Nikon är det bara 70-200/2,8 och 200-400/4 som fungerar med Nikons egna konverters. Nikons egna konverters har en pigg på bajonetten som ett antal utvalda objektiv har ett urtag för, de som inte har det urtaget är de Nikon inte tycker ger tillräckligt bra kvalité tillsammans med konverters. Det går att slipa bort piggen på konvertern men det ger inga vackra resultat på ljussvaga zoomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar