ANNONS
Annons

Teleconverter - vad använder ni för någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Sitter och grunnar på det här med teleconvertrar, siktar på att köpa mig antingen ett 200/2.8 eller ett 300/4. Ett 200 tillsammans med en 1.4x vore nog mest användbart, men då var det ju det där med att hitta en konverter som går bra ihop med gluggen. Vill gärna ha AF på den och vad jag lyckats googla mig till så är det den här listan som gäller:

Tamron 1.4x Pz-AF MC4 AF works. SDM no re Brad (photo.net)

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works for DA*300mm re Dave (photo.net)

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works for DA*300mm as per Toshi, moderator of Pentaxforums.com.

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works only 10% of the time for DA* 50-135mm but hunts a lot re Miserere

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x with the Sigma 70-200mm -new with HSM . The HSM AF works. It really didn't work all that well indoors at night according to Dave Hollander of Photo.net

Kenko DG Pz-AF 1.5x TELEPLUS MC no AF no SDM on DA*300mm re Dave (photo.net)

Kenko DG Pz-AF 1.5x TELEPLUS MC AF works on older AF lens re Dave (photo.net)

Kenko Pz-AF 1.5X TELEPLUS MC only AF works; SDM no as per jgredline of Pentaxforums.com

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*200mm and all older AF lens re Daniel

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*300mm re Borno (Tom) of Pentaxforums.com ….SDM hunts a bit with DA*300mm
palmor of Pentaxforums.com confirmed it did not hunt as much with DA*300mm in good light

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*50-135mm but it does hunt quite a bit and often fails to lock focus according to heliphoto of Pentaxforums ; Buddha Jones of Pentaxforums not happy with its result ;

Read more at: http://www.pentaxforums.com/forums/...-teleconverter-da-lenses-3.html#ixzz1kwFlPZzW

Det var ju inte så lätt att hitta någon som är med där, och dom jag sett var inte direkt billiga! Hur gör ni, använder ni er av någon speciell telekonverter som ni kan rekommendera där AF fungerar på nya 200/2.8 samt 300/4, eller kör ni manuell fokus (och vilken konverter rekommenderar ni då?)

Ajfan det såg jag inte! Förlåt så hemskt mycket. Skammens rodnad lyser på mina kinder! ;-)

Haha, it better. Särskilt eftersom vi i Pentaxlägret tenderar se rött just när det handlar om Telekonverters. Mig veterligen har ju Pentax endast klämt ur sig en enda TC som stödjer AF, rätta mig om jag har fel.

http://www.ebay.com/itm/Pentax-F-1-...84749650?pt=Camera_Lenses&hash=item3a6fdb5a52

BIttert. När satan tänker Pentax få tummen ur och hosta ur sig en...låt oss säga...DA* TC 1.7 eller till och med 2x?

Jag använder ingen TC, hade en manuell Soligor2x innan, till ett M 200/4.

Nu croppar jag mest bilder från mitt DA* 50-135, men skulle gärna ha lite mer mm.

Sitter och grunnar på det här med teleconvertrar, siktar på att köpa mig antingen ett 200/2.8 eller ett 300/4. Ett 200 tillsammans med en 1.4x vore nog mest användbart, men då var det ju det där med att hitta en konverter som går bra ihop med gluggen. Vill gärna ha AF på den och vad jag lyckats googla mig till så är det den här listan som gäller:

Tamron 1.4x Pz-AF MC4 AF works. SDM no re Brad (photo.net)

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works for DA*300mm re Dave (photo.net)

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works for DA*300mm as per Toshi, moderator of Pentaxforums.com.

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x both SDM & AF works only 10% of the time for DA* 50-135mm but hunts a lot re Miserere

Tamron-F Pz-AF MC4 1.4x with the Sigma 70-200mm -new with HSM . The HSM AF works. It really didn't work all that well indoors at night according to Dave Hollander of Photo.net

Kenko DG Pz-AF 1.5x TELEPLUS MC no AF no SDM on DA*300mm re Dave (photo.net)

Kenko DG Pz-AF 1.5x TELEPLUS MC AF works on older AF lens re Dave (photo.net)

Kenko Pz-AF 1.5X TELEPLUS MC only AF works; SDM no as per jgredline of Pentaxforums.com

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*200mm and all older AF lens re Daniel

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*300mm re Borno (Tom) of Pentaxforums.com ….SDM hunts a bit with DA*300mm
palmor of Pentaxforums.com confirmed it did not hunt as much with DA*300mm in good light

Kenko Pz-AF 1.5x TELEPLUS SHQ both AF & SDM works for DA*50-135mm but it does hunt quite a bit and often fails to lock focus according to heliphoto of Pentaxforums ; Buddha Jones of Pentaxforums not happy with its result ;

Read more at: http://www.pentaxforums.com/forums/...-teleconverter-da-lenses-3.html#ixzz1kwFlPZzW

Det var ju inte så lätt att hitta någon som är med där, och dom jag sett var inte direkt billiga! Hur gör ni, använder ni er av någon speciell telekonverter som ni kan rekommendera där AF fungerar på nya 200/2.8 samt 300/4, eller kör ni manuell fokus (och vilken konverter rekommenderar ni då?)

Tjena Fredrik!

Jag har precis samma dilemma som dig. Jag har croppat bilder från min 50-135:a i många år och har en längre tid funderat på ett 200 eller 300 samt telekonverter eftersom P aldrig verkar komma med någon 400+ lins :-( Jag har testat DA*300 med en Kenko 1.5x med koppling för SDM. Den fungerade OK i butiken men jag vet inte hur snabb den är på "fältet" eller hur exakt den är. Om inget nytt släpps detta år så lär det bli en sådan lösning för mig.

Sigma 100-300+converter

På Nygaard.se finns ett Sigma APO DG EX 100-300mm F 1:4 för 6000:-till salu. En stor och tung pjäs, men oerhört skarp och prisvärd (nypris när den fanns ute till Pentax ca 13000:). En Sigma 1.4 converter och man får en mkt bra kombination med autofokus!

FA300/4.5 och Pentax Rear Converter-A 2X-S. Inte någon höjdare.
Hade tidigare en SIGMA 1.4X Teleconverter APO vilket inte innebar någon kvalitetsförlust. Ångrar att jag sålde den innan jag gick över till digitalt.

Jag har fortfarande inte hittat någon för mig fungerande konverter. För ett drygt år sedan fick jag låna en Sigmakonverter (x2) av importören för att testa igenom. Jag hade inget objektiv den fungerade tillfredställande på (och då har jag ganska många). Dels begränsas möjliga objektiv av att den konvertern sticker in rätt mycket i objektivet framför, men ett allvarligare problem är ju att objektiven signalerar SDM, men konvertern inte har strömförsörjning till SDM-motorn...så det blir ingen autofokus. Manuell fokus fungerar naturligtvis, men då fick jag förlita mig på egenhändigt gjord mattskiva (utan hjälpmedel) eller på standardskivan. Numer har jah en Katzeyes monterad som gör det enklare, så idag skulle jag kanske köpt konvertern i alla fall om det inte vore för: Ännu allvarligare var att med konvertern monterad så hängde sig menysystemet. Det gick fortfarande att fotografera, men man kunde inte göra något i menyerna utan att först ta av konvertern. Detta är kanske fixat i senare firmware? Jag har köpt både 200 och 300 mm och hela tiden varit inställd på att komplettera med en 2.0x konverter, men den verkar aldrig materialisera sig. Förra året köpte jag mig en Sigma 150-500 som tar mig närmare motivet, och som faktiskt är riktigt bra. Men helt övertygad om att 200x2 och 300x2 skulle vara ännu bättre då dessa objektiv är grymt skarpa.

Jag har en Kenko Pz-AF 1,5X Teleplus SHQ. Med den funkar SDM på min DA*300. Autofokusen jagar ganska mycket om det inte är bra kontrast i motivet. Skärpan är rätt ok om man bländar ner lite.

//Lars

Jag har en Kenko Pz-AF 1,5X Teleplus SHQ. Med den funkar SDM på min DA*300. Autofokusen jagar ganska mycket om det inte är bra kontrast i motivet. Skärpan är rätt ok om man bländar ner lite.

//Lars

Jo den har jag hört talas om, men ALDRIG sett till salu i Sverige. Går att hitta på ebay ibland, men har aldrig vågat chansa på att köpa en.

Jag har en Nikon 70-200mm f/2.8 som jag köpte den nya Nikon 2X, III till.
Tanken var att jag skulle använda den till att fota fåglar och djur.
Fick då en 400 mm till min D3:a eller 600 mm till min D200
Men jag sålde av den för att
1) var inte riktigt nöjd med resultatet. Inte riktigt så skarp som jag hoppats på.
2) 400 mm räcker inte att fota fåglar med

Jag köpte istället ett längre teleobjektiv.

Om du tänkt att fota fåglar rekommenderar jag dig istället att köpa ett tele direkt istället för att sätta på en konverter

Vill du "bara" hellre ha lite längre brännvidd, så titta istället på 1.4 eller 1.7 som jag tycker är skarpare och ger bättre resultat än ett 2X

Tänk på att köpa samma märke på konvertern som på ditt objektiv för att få största möjliga prestanda på dina bilder

//Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar