Annons

Teleconverter till digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har just införskaffat mig en Olympus 5060WZ. Mycket nöjd med denna och bildkvaliten (även om det är svårt väder just nu att testa den i).

Min fråga som jag känner mig kluven i är följande:

Har för avsikt att utöka den optiska zoomen med en teleconvert TCON-17. En del jag talat med säger att det blir bara lite lite sämre kantskärpa men att den knappt är märkbar. Andra säger att med konverten på krävs mer ljus (jfr med att ha en riktig optisk zoom från början). Vad gäller? Blir kvaliten bättre än om jag använder digital zoom? Är den någon som har något bildexempel?

Tack på förhand!

Ja du kommer troligen förlora lite i skärpa och ja du kommer troligen också att behöva en aning mer ljus (eller längre slutartid).
MEN jämfört med digital zoom så kommer du att ha omkring 4ggr så mycket information i bilden.
Dessutom kan du fortfarande använda din digitala zoom (vilket egentligen är en form av beskärning) plus teleconvetern och på så sätt komma mycket närmare.

Vær opmærksom påat 5060 inte har skruv fatning i CLA adapteren, så du skal köpe en Tcon17C med bajonet fattning.. C'et er ret vigtigt på 5060's udstyr..

Du kan heller inte bruge Kelko & Eagleeye endnu...

Jette dumt af Olympus, men sandt..

Nä, du kommer inte förlora något ljus...slutartiderna kommer bli det samma.
Bildkvaliten kommer bli mycket bättre än om du beskär (digital zoom).

Jag kanske var lite otydlig tidigare, allt som man sätter framför objektivet kommer att själa lite ljus. Men med lite så kan det i princip vara försumbart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar