Annons

Tele till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Efter ha haft ett begagnat Sigma 150-500mm som jag inte alls var nöjd med, sålde jag det igen.
Testade igår att följa med en fågelskådare till Seby läge på Öland med mitt Tamron 70-200 och
en telekonverter på 2x, ja inte det heller blev bra, säkert dålig konverter "Kina".

Så nu funderar jag på ett lite äldre Sigma som tex ett fast 400mm/5,6 APO, som verkar gå för ca 2000kr. Är det ett dugligt alternativ till Sigmas nyare zoomar som kostar betydligt mer?
Det är mycket sällan också som jag använder ett sådant långt tele, kör Pentax K-5 så det blir ju en vinkel som på ett 600mm. Så duger detta 400mm APO versionen till fågelbilder? Eller finns det billiga andra versioner som är bättre?

Har ett Sigma 400 f5,6 APO på min K-5 och tycker det är ett mycket bra tele för den pengen, och det ger bra bilder förutsatt att jag gör rätt men det är ju inte Sigmas fel om jag klantat till det ;-)

K-5 ger så stora bilder att Du kan kosta på Dig att beskära ganska friskt och då får Du lagom utsnitt på även småfåglar på lite håll som ändå går att skriva ut i bra storlek, så jag rekomenderar det telet varmt för fågelfoto och andra djurbilder med för den delen.

Även om det är en ganska tung sak så är den klart hanterbart med handhållet även om ett stativ monopod eller tripod gör det ännu enklare men jag kör mycket handhållet och nyttjar då Pentax fina TAV läge så jag får rätt bländare för önskat skärpedjup och en kort tid som förhindrar skakningsoskärpa ;-)

Det har funnits tror jag tre versioner av Sigma 400/5,6. Mig veterligt torde APO vara version nummer två. Det jag kunnat läsa mig till är att det är dugligt skarpt (men på färre än 16mp som inte var testat) nedbländat till bl 8. Kromatisk abberation (missfärgningar vid övergångar med hög kontrast) får man räkna med även om APO skall vara bättre än föregångaren. Detta går att trolla bort i efterbehandlingen. Egenskspen är ganska gemensam för alla äldre objektiv då sannolikt den lägre information/kornförhållandet dolde detta samt att blooming inte förekom på film. Longitudinell CA (olika missfärgningar vid hög kontrast i förgrund och bakgrund) är svårt att få bort men komponerar man bilden varsamt och undviker sådana kontraster är ju problemet litet. Objektivet är optiskt relativt enkelt och mekaniskt bra vilket borjsr för hög hållbarhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar