Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele till E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_L

Medlem
Står i valet och kvalet över vilket objektiv jag ska inhandla. Jag har en Olympus E-500 med 14-45 och 40-150. 40-150 zoomen ger godtagbara bilder tycker jag, men jag skulle vilja "komma lite närmare", speciellt när man försöker fånga småfåglar på bild.

Tänkte först testa en billig lösning och testa OM's telekonverter EC-14 (1,4 ggr) men ändrade mig när jag såg att AF inte fungerar ihop med 40-150 zoomen. Manuell fokus är inte kul med E-500'an.

Mina funderingar nu är om jag ska satsa på:
1. Olympus 50-200 i ett första steg och senare komplettera med EC-14.
Det här objektivet är ju även ljusstarkare än det jag har nu. Det jag är lite fundersam över är om skillnaden i brännvidd är tillräcklig (utan EC-14).
2. Sigma 50-500. Tycker det verkar spännande. Problemet här är väl ljusstyrkan och kanske möjligheten att köra "frihand".

Tacksam för synpunkter och tips, gärna från någon som testat Sigman.

/Per

Med rörliga motiv såsom fåglar, så är inte min gamla OM-Z 300mm/F4.5 så bra på min E-300. Sökaren i en E-1, eller med LiveView i nya E-330 är nog ett bättre alternativ för gamla och manuella objektiv. Då kanske man t.o.m. skulle våga sig på ett gammalt Nikon 300mm/F2.8 ED IF Ais monterat via en Nikon/FourThirds adapter.

Fast helst skulle man vilja ha de ljusstarka telen med autofokus, som t.ex. den finska naturfotografen Lauri Sippu tagit så många fina bilder med. Därför skulle jag också tro att Sigmas nya 50-500mm med autofokus kan bli riktigt riktigt intressant. 500mm ger dock väldigt mycket tele-effekt, vilket jag sett med mitt gamla Makinon spegeltele på 500mm/F8.0. Mitt gamla stativ Gitzo Gilux Tatalux med tillhörande panoramahuvud är inte stabilt nog för en bildvinkel motsvarande 1000mm i gamla 35mm-formatet!

Däremot fungerar ZD50-200mm mycket bra med EC-14, vilket ju ger brännvidden 280mm. Det är mycket användbart, och inte bara till att fota månen med.
Månbild från igår, 100% crop med brännvidden 283mm.

Ref:
EC-14 Teleconverter

Bilagor

• p6076116hf400.jpg
    p6076116hf400.jpg
    51.5 KB · Visningar: 295
Hej och tack för dina funderingar i frågan. Ja, helst skulle jag ju vilja ha båda alternativen, ett ljusstarkt lite kortare och sedan ett riktigt långt. Men med en begränsad budget måste man ju välja.. Jag får väl se vad det kan bli, det kanske hinner dyka upp fler alternativ innan jag kommer till skott. Vore kul om det kom lite ljusstarka fasta telen till rätt pris också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar