Per_L
Medlem
Står i valet och kvalet över vilket objektiv jag ska inhandla. Jag har en Olympus E-500 med 14-45 och 40-150. 40-150 zoomen ger godtagbara bilder tycker jag, men jag skulle vilja "komma lite närmare", speciellt när man försöker fånga småfåglar på bild.
Tänkte först testa en billig lösning och testa OM's telekonverter EC-14 (1,4 ggr) men ändrade mig när jag såg att AF inte fungerar ihop med 40-150 zoomen. Manuell fokus är inte kul med E-500'an.
Mina funderingar nu är om jag ska satsa på:
1. Olympus 50-200 i ett första steg och senare komplettera med EC-14.
Det här objektivet är ju även ljusstarkare än det jag har nu. Det jag är lite fundersam över är om skillnaden i brännvidd är tillräcklig (utan EC-14).
2. Sigma 50-500. Tycker det verkar spännande. Problemet här är väl ljusstyrkan och kanske möjligheten att köra "frihand".
Tacksam för synpunkter och tips, gärna från någon som testat Sigman.
/Per
Tänkte först testa en billig lösning och testa OM's telekonverter EC-14 (1,4 ggr) men ändrade mig när jag såg att AF inte fungerar ihop med 40-150 zoomen. Manuell fokus är inte kul med E-500'an.
Mina funderingar nu är om jag ska satsa på:
1. Olympus 50-200 i ett första steg och senare komplettera med EC-14.
Det här objektivet är ju även ljusstarkare än det jag har nu. Det jag är lite fundersam över är om skillnaden i brännvidd är tillräcklig (utan EC-14).
2. Sigma 50-500. Tycker det verkar spännande. Problemet här är väl ljusstyrkan och kanske möjligheten att köra "frihand".
Tacksam för synpunkter och tips, gärna från någon som testat Sigman.
/Per