ANNONS
Annons

Tele till D90 för skidsemester

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej. Jag sålde mitt 18-200VR för ett par månader sedan. I Februari kommer jag åka till italienska alperna och vill ha ett teleobjektiv till min D90 med mig (utöver min 35/1.8 och mitt Tokina 11-16).

Jag funderar på att köpa ett Nikon 70-300VR för flexibiliteten men undrar om jag kanske klarar mig med mitt 180/2.8... Vikten är ju densamma men tradeoffen är ju att jag byter VR och zoom mot ljusstyrkan. Tycker dock det är lite krångligt att komponera i en skakig sökare (utan VR).

Som ni hör är jag väldigt fundersam och behöver tips. :)
Jag vill ju ha ett bra "semesterobjektiv" som jag tror 70-300VR är, men jag är också rädd att mitt fina 180/2.8 kommer få ligga på hyllan om jag köper ett 70-300VR... :)

Hej. Jag sålde mitt 18-200VR för ett par månader sedan. I Februari kommer jag åka till italienska alperna och vill ha ett teleobjektiv till min D90 med mig (utöver min 35/1.8 och mitt Tokina 11-16).

Jag funderar på att köpa ett Nikon 70-300VR för flexibiliteten men undrar om jag kanske klarar mig med mitt 180/2.8... Vikten är ju densamma men tradeoffen är ju att jag byter VR och zoom mot ljusstyrkan. Tycker dock det är lite krångligt att komponera i en skakig sökare (utan VR).

Som ni hör är jag väldigt fundersam och behöver tips. :)
Jag vill ju ha ett bra "semesterobjektiv" som jag tror 70-300VR är, men jag är också rädd att mitt fina 180/2.8 kommer få ligga på hyllan om jag köper ett 70-300VR... :)

Ta med båda, du kommer älska att ha tillgång till Zoom, och när ljuset tryter så hänger du på ditt 180mm.
Inget av dem är ju speciellt tunga eller stora.
Se bara till att du har en bra rygga som skyddar grejerna.
Tex DaKine Sequence. Den älskar jag.

Ta med båda, du kommer älska att ha tillgång till Zoom, och när ljuset tryter så hänger du på ditt 180mm.
Inget av dem är ju speciellt tunga eller stora.
Se bara till att du har en bra rygga som skyddar grejerna.
Tex DaKine Sequence. Den älskar jag.

Haha, inte det svaret jag hade väntat mig direkt. :) Det är ju trots allt bara en semester jag ska på, inte något proffsfoto-jobb. Jag hade tänkt begränsa mig till 3 objektiv, och då blir det nog 11-16/2.8, 35/1.8 och ett teleobjektiv.

Jag personligen skulle satsa på ett 70-300 av följande andledningar

1. Skidåkning går snabbt, sitter du med en fast prim så har du en väldigt liten lucka på dig att få en bra bild, man blir helt enkelt väldigt begränas. Detta gäller såklart skidåkare, antar att du kommer att ta större delen av landskapsbilder med dina andra objektiv.

2. Ljusstyrkan är inte så viktig när det kommer till skidåkning, du vet säkert själv hur ljust det är när solen står på i backen.

3. Lätt och smidigt. Jag själv har åkt skidor med min kamera + 28/1,8, 50/1.8, 70-200/2.8, SB800. När man ger sig ut med så mycket prylar är det fotograferingen som står i centrum, och flera gånger ångrade jag mig att jag inte kunde ligga på ordentligt i backen på grund av all fotoutrustning jag hade med mig.

Min åsikt iaf ;)

Jag personligen skulle satsa på ett 70-300 av följande andledningar

1. Skidåkning går snabbt, sitter du med en fast prim så har du en väldigt liten lucka på dig att få en bra bild, man blir helt enkelt väldigt begränas. Detta gäller såklart skidåkare, antar att du kommer att ta större delen av landskapsbilder med dina andra objektiv.

2. Ljusstyrkan är inte så viktig när det kommer till skidåkning, du vet säkert själv hur ljust det är när solen står på i backen.

3. Lätt och smidigt. Jag själv har åkt skidor med min kamera + 28/1,8, 50/1.8, 70-200/2.8, SB800. När man ger sig ut med så mycket prylar är det fotograferingen som står i centrum, och flera gånger ångrade jag mig att jag inte kunde ligga på ordentligt i backen på grund av all fotoutrustning jag hade med mig.

Min åsikt iaf ;)

Jag ligger på i både backen och i korridorer med hus, 14-24,28-70,70-200 i ryggan. + spade,sond mm och lunchpaket. Med en bra rygga är det bara tuta och köra. (En bra rygga har räddat utrustningen när jag har kraschat så att hjälmen gick sönder)

Självklart är det långt ifrån omöjligt, det säger jag inte emot. Sedan vet jag själv att jag föredrar att åka utan så mycket utrustning om det är skidåkningen som skall vara prio ett. Jag är ingen stor kille och föredrar helt klart att kånka runt på så lite som möjligt. Att slänga skidorna på ryggen och traska med allt den utrustningen är inget jag personligen skulle vilja, inte heller hamna i en lavin med de extra kilona.

Sedan finns det ju gott om ryggsäckar som klarar av det utan problem ;)

För att återgå till ursprungsfrågan: Om man har det utmärkta 180 mm f/2.8 idag, så kan man överväga att skaffa det billiga 70-210 f/4.5-5.6 för att ha som skidåkningsobjektiv. Priset (begagnat) brukar vara på en beskedlig nivå, men det objektivet står inte 70-300 efter i kontrast och skärpa (subjektiv åsikt, men kanske inte helt ogrundad). VR (typ...) kan du få enkelt genom att sno stavremmen runt objektivet helt tillfälligt! Stick in objektivet och snurra staven tills remmen "nyper". Kostar gratis, om man kan kröka på ryggen en smula.

Vad gäller möjligheterna att åka snabbt&smidigt med en halv fotoaffär på ryggen hänger det nog (tyvärr) mest på chauffören, inte på vare sig ryggan eller innehållet. :)

Hjälm på!

Om man har det utmärkta 180 mm f/2.8 idag, så kan man överväga att skaffa det billiga 70-210 f/4.5-5.6 för att ha som skidåkningsobjektiv.

Jag har faktiskt tillgång till ett sådant! Min far har ett och han ska med på resan. :) Men då får jag ju varken VR eller f/2.8... lite kräsen är jag nog! :)

men det objektivet står inte 70-300 efter i kontrast och skärpa

Hm. Jag förstår inte din åsikt. Menar du att 70-210 inte *slår* 70-300 i kontrast och skärpa?

VR (typ...) kan du få enkelt genom att sno stavremmen runt objektivet helt tillfälligt! Stick in objektivet och snurra staven tills remmen "nyper".

Frågan är om det ger 4 stegs stabilitet som VRII? :)

Vad gäller möjligheterna att åka snabbt&smidigt med en halv fotoaffär på ryggen hänger det nog (tyvärr) mest på chauffören, inte på vare sig ryggan eller innehållet. :)
Hjälm på!

Jag är liten både på längden och bredden så det blir bara ett objektiv med mig i taget, det som sitter på kameran. Orkar inte byta objektiv mitt i backen heller. :) Hjälm ska dock användas!

Jag är liten både på längden och bredden så det blir bara ett objektiv med mig i taget, det som sitter på kameran. Orkar inte byta objektiv mitt i backen heller. :) Hjälm ska dock användas![/QUOTE]

Då föreslår jag en kompaktkamera istället.
Så slipper du ryggsäcken! ;-)

Hm. Jag förstår inte din åsikt. Menar du att 70-210 inte *slår* 70-300 i kontrast och skärpa?

och...

Frågan är om det ger 4 stegs stabilitet som VRII? :)

Jo, det jag skrev betyder att jag menar att 70-210 är riktigt bra, speciellt när man använder det i gott ljus.Det kanske inte är så bra som Ken Rockwell påstår (kan något egentligen vara det?), men som bus-objektiv är det svårslaget vad gäller pris/prestanda. Du förstår vad jag menar när du rensar ut snön ur motljusskyddet första gågen.

VRII kan kanske ge fyra slutarsteg med bibehållen skärpa, handhållet, jag har inte provat. Jag påstår dock (för det har jag provat) att med monopod (även ett snik-skidstavs-) kan man gå ner från 1/500-del till 1/60-del med ungefär samma suddiga (eller inte) resultat. Kan man få någon liknande förbättring med VRII är det ju mycket bra, men det kan jag inte veta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar