Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tekniskt femstjärniga objektiv, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag har ju sagt förlåt.

Micke.

Ser jag i syne, var det inte en till som ville ha mitt huvud på ett fat.

Någon som påstått det i denna tråden? Zeiss är väl precis lika mycket pirat som Sigma.

Zeiss kan väl inte vara piratobjektiv.

Något som är pirattillverkat är ju en olaglig kopiering av ett etablerat märkes produkter och att en av de äldsta tillverkarna av objektiv skulle vara pirat är ju rent befängt.

/Niklas

Det finns alltså piratkopierade objektiv?
Okej om det var några dyra "fina" märken som Zeiss eller dylikt, men att piratkopiera ett Sigma....

Varför?

/Niklas

Borde egentligen inte svara. Den här diskussionen som du vill ha i gång har gjorts förut och den leder ingenstans den här gången heller. Den har ingenting med sakfrågan att göra heller.
Benämningen piratobjektiv har använts så länge jag kan minnas. DU förstår vad jag menade och säkert alla andra.

Så varför?

Micke.

Zeiss kan väl inte vara piratobjektiv.

Något som är pirattillverkat är ju en olaglig kopiering av ett etablerat märkes produkter och att en av de äldsta tillverkarna av objektiv skulle vara pirat är ju rent befängt.

/Niklas

Du får gärna tycka att det är befängt men jag tror säkert många förstår vad som avses med piratobjektiv (tNikonkamera med objektiv från Sigma, Tamron eller Zeiss för den delen). Vi kan kalla dem tredjepartstillverkare om det känns bättre :)

Borde egentligen inte svara. Den här diskussionen som du vill ha i gång har gjorts förut och den leder ingenstans den här gången heller. Den har ingenting med sakfrågan att göra heller.
Benämningen piratobjektiv har använts så länge jag kan minnas. DU förstår vad jag menade och säkert alla andra.

Så varför?

Micke.

Jag är hemskt ledsen om jag gjort någon upprörd och det var inte min mening att "kapa" någon tråd. Men saken är den att jag blev väldigt förvånad över att någon skulle piratkopiera ett Sigma.... Varför inte lägga energi på att kopiera dyrare märken.... Jag var tvungen att fråga.

Taz_k
"Du får gärna tycka att det är befängt men jag tror säkert många förstår vad som avses med piratobjektiv (tNikonkamera med objektiv från Sigma, Tamron eller Zeiss för den delen). Vi kan kalla dem tredjepartstillverkare om det känns bättre :)"

Nu har jag förstått att det var ett missförstånd... och tycker verkligen att begreppet tredjepartstillverkare är bättre då det inte syftar mot något olagligt.

/Niklas

Det finns ett antal femstjärniga som inte testas av PZ - Leica M-objektiv. Tex Leica Summicron-M 35/2.0 Asph. Har eller har haft ett antal av Nikons och Zeiss bästa men tycker M-objektiven är ännu vassare.

/Pär

Jag är hemskt ledsen om jag gjort någon upprörd och det var inte min mening att "kapa" någon tråd. Men saken är den att jag blev väldigt förvånad över att någon skulle piratkopiera ett Sigma.... Varför inte lägga energi på att kopiera dyrare märken.... Jag var tvungen att fråga.

/Niklas

Pirakopiera ett Sigma? Har sovit under en sten de senaste 30 åren är du förlåten annars är du bara dryg.
Jag gissar på det senare.

Micke.

Visst får piraterna vara med! Men vi snackar optisk kvalitet och på Sigman står "not rated here but see the Nikon review for a guidance". Gör man det hittar "bara" 4.5.

Per.

Puh! Ja jag vet det nu.Jag läste lite snabbt och det blev fel, det är tredje gången ja får äta upp det misstaget nu.
Jag gör så att efter 3 nya inlägg så lägger jag in en ny ursäkt så slipper ni nöta ut era tangentbord :)

Micke.

Puh! Ja jag vet det nu.Jag läste lite snabbt och det blev fel, det är tredje gången ja får äta upp det misstaget nu.
Jag gör så att efter 3 nya inlägg så lägger jag in en ny ursäkt så slipper ni nöta ut era tangentbord :)

Micke.

Jag är ledsen. Tråden rann iväg så snabbt att jag inte hann kolla om någon annan redan påpekat saken!

Per.

Jag har ett femstjärnigt objektiv. Ett Nikkor 28-80 från åttitalet. Har precis målat dit fem guldstjärnor på det

Nu har jag inte lästa ALLA inläggen i denna tråd men mer än hälften och jag tror inte någon nämnt Nikon och Canons telephoto objektiv. Många av dom skulle få högsta möjliga betyg, det har dom bland andra renomerade siter. Men varför dom inte har testat några av dessa är en gåta för mig, någon som vet?

Nu finns det 5 optiskt kv

FF test Canon 24/3,5 TS II. Smackibonk.... där satt den ;-) Synd bara att budgeten inte räcker just nu :-/
EDIT (sorry... såg fel... det var fieldquality som avsågs). Fasiken... börjar bli lite tjatigt att häva ur sig "bingo" med avseende på "fel" värderad parameter. Sorry :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar