Jag förnekar inte att man kan lära sig en del genom att studera en bild och jämföra med tekniska data. Men det är, i mina ögon, inte mycket man lär sig den vägen. Och allt det man eventuellt kan lära sig kan man läsa (och se bildexempel på) i vilken fotolärobok som helst. Dessutom tror jag att man lär sig mer genom att bara studera en bild och försöka komma fram till ungefär vilken brännvid som fotgrafen använt, filmkänslighet, bländarval osv. Då tvingas man ju tänka själv.
Men, kan man tycka, det skadar väl aldrig att sätta ut tekniska data. Nej, man kan hoppa över att läsa det där men jag skulle inte vilja att det står en massa siffror bredvid mina (på fotosidan ännu obefintliga) bilder. Jag vill att folk skall titta på mina bilder, inte på en massa nördiga siffror som inte säger ett dugg. Om jag träffar en obekant fotograf vill jag inte i första hand veta vilka kameror han använder, vilka objektiv, ljusmätare, stativ, bil att transporeta kamerorna i osv. Jag vill - förutom att lära känna honom/henne som person - se på fotgrafens bilder.
Tekniken är kul att diskutera. Men när vi tittar på bilder låt dem tala ostört utan en massa tekniskt bjäfs.
Var och en får naturligtvis ange data efter eget huvud till sina bilder, men jag motsätter mig några obligatoriska fält med tekniska data i anslutning till varje bild här på fotosidan.
Fredrik Persson