Annons

teknisk hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

goodbolero

Aktiv medlem
Hej:
Jag har sett många bilder som har ljuskälla med utstrålande ljuskänsla. Undrar om hur man fotar såna bilder. Jag har försökt med min D90 (F20) men fick ingenting. Är det nån som kan det här? (Om man inte vill köpa en speciell filter som har sån funktion)
 
Kan du ge ett exempel på vad du menar med utstrålande ljuskälla?
Om det är det som jag tror det är, så kan du prova att undexponera lite, och se om de blir något skillnad.
 
Nu vet jag inte om det är stjärneffekten som menas:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1535045&target=
Men om det är den så får man den automatiskt när man bländar ned och har skarpa ljuspunkter i bilden. Fenomenet beror av bländarlamellerna och funkar som så att om man har ett udda antal lameller får man dubbla antalet strålar och har man jämt antal lameller blir antalet strålar detsamma.

Det finns också stjärnfilter att köpa om man specifikt vill ha fram denna effekt eller så kan man lägga till den i photoshop. Men som sagt den uppstår automatiskt när man bländar ned som på alla mina nattbilder där den finns med tex.
 
Det var den effekten som jag tänkte på också alf. Som sagt så kan den vara svår att urskilja om exponeringen ligger för högt.

Försök att undvika de absolut minsta bländarna också, för bättre skärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.