Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Teknik
- Trådstartare Trakker
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
Jag har i dag en Pentax K-x med normal objektiv 18-55 mm.
Jag går i tankarna på att köpa ett makroobjektiv till det eller att spara till ett nytt camerahus + makro objektiv (Canon eller Nikon)...
Skulle vilja höra vad Ni rekommenderar och tänker om det!
Tack på för hand
//Göran
Du har inte fått nåt svar ännu på det här, det beror nog på att du inte formulerat så tydligt vad du är ute efter. Byta märke behöver du knappast, men objektivutbudet är förstås lite olika och generellt bättre på Nikon eller Canonsidan, speciellt om man talar begagnat.
Har du några specifika orsaker varför du borde byta kamerahus (alltså saker du vet att du saknar i din kamera men gärna vill ha) kanske det är det som du borde göra. Men om inte, så föreslår jag att du ska satsa på objektiv. Endast ett 18-55 är inte så kul även fast de oftast är riktigt bra bara om man bortser från deras begränsningar.
När det kommer till makro så är den viktigaste frågan denna: Vad vill du fotografera? Vill du fotografera insekter så är det bra med ett makro med lång brännvidd (typ >150mm) så man inte behöver bli alltför närgången, är det blommor eller långsamma småkryp du vill fotografera så är troligen ett makro med kortare brännvidd lämpligare. En fördel med kortare brännvidd är att man klarar sig bättre utan stativ än med långa brännvidder. En sak som kan vara både en fördel och nackdel är att oskärpan på det som är ur fokus blir mer utsmetad ju längre brännvidd man har. Makroobjektiv är ju annars generellt väldigt bra optiskt sett, så det viktigaste är nog att välja en brännvidd som passar en själv.
Fredrik183
Aktiv medlem
Vet inte om jag kan rekommendera något, men tankar om det är varför du vill byta kameramärke? K-x spöar resten i sin klass, men är det någon speciell funktion den saknar som du behöver blir ju frågan relevant.
Själv tycker jag makroobjektiv är för dyra, har kört med mellanringar och ett gammalt analogt 100 mm-objektiv i stället. Funkar kanon. Till skyggare insekter har jag en 70-300 telezoom med 1:2 makrofunktion i teleläget, helt kalas då 1:2 räcker ganska långt. Dessutom ett trevligt allroundobjektiv i skog och mark till nästan ingen kostnad alls för Pentax med bildstabilisering genom kamerahuset. Tamrons 90 mm är annars ett uppskattat makro. Vill du ha längre brännvidd så finns egentligen vad jag vet inget till Pentax. Annars är Sigmas 150 och 180 mm makron fina, men då får du byta märke.
Själv tycker jag makroobjektiv är för dyra, har kört med mellanringar och ett gammalt analogt 100 mm-objektiv i stället. Funkar kanon. Till skyggare insekter har jag en 70-300 telezoom med 1:2 makrofunktion i teleläget, helt kalas då 1:2 räcker ganska långt. Dessutom ett trevligt allroundobjektiv i skog och mark till nästan ingen kostnad alls för Pentax med bildstabilisering genom kamerahuset. Tamrons 90 mm är annars ett uppskattat makro. Vill du ha längre brännvidd så finns egentligen vad jag vet inget till Pentax. Annars är Sigmas 150 och 180 mm makron fina, men då får du byta märke.
azek99
Aktiv medlem
Har själv en k-x och fick en ny kamera när jag gick från kitobjektivet till 35mm f2.8 marco det är väldigt allround och fungerar mkt bra för vardagen men också som macro (men som tidigare påpekat kommer man väl nära med 35mm) för mina macro ändamål åt det mer handhållna håller är 35mm bra (även om jag ibland störs av att kamera och objektiv skuggar).
Så kolla efter ett annat objektiv till din mkt kompetenta K-x, kitobjektiv gör sällan kamerahuset rättvist.
Så kolla efter ett annat objektiv till din mkt kompetenta K-x, kitobjektiv gör sällan kamerahuset rättvist.