Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tecknar APS-C-optik ut FF vid liten bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har en Nikkor 18-55 DX, dvs för APS-C-sensor. Det vore kul att prova den på min 35mm-kamera (18mm blir häftigt!), men den tecknar inte ut hela ytan, vilket syns tydligt i sökaren. Hjälper det att blända ner?

Jag kan inte prova utan att gå hela vägen genom framkallning och kopiering, eftersom min F-75 inte har skärpedjupskontroll.

Per.

Nej val av bländare påverkar inte detta. Bländaren påverkar skärpedjupet, vilket är något helt annat. Däremot kan du zooma in för att objektivet ska teckna ut helt (hur mycket kan jag inte svara på så här på rak arm).

Förmodligen inte.

Här är en bild tagen med Sigma 10-20mm på Canons APS-H kamera EOS 1D Mark II. På fullformat blir ju skillnaden större mellan skärpecirkeln och bildytan.
Nedbländat. Det blir ingen skillnad med olika bländare.

Bilagor

• 0816_ramw.jpg
    0816_ramw.jpg
    48.6 KB · Visningar: 262
JanOlofHärnström skrev:
Det hjälper nog inte att zooma in heller. Resultatet blir liknande med en telezoom för APS-C.

Både ja och nej. När jag skrev zooma in, så menade jag: att inte använda det vidvinkligaste läget på det aktuella objektivet (oavsett zoomomfång).

För att testa detta så zoomar du in maximalt och tar en bild - då tecknar objektivet ut hela neg-/sensorn.

På ett 18-55 så är det således inga problem att plåta i 55-läget, och på ett 70-200 är det inga problem att plåta i 200-läget. Jag är dock inte säker på hur långt du kan "backa" på olika objektiv.

perstromgren skrev:
Jag har en Nikkor 18-55 DX, dvs för APS-C-sensor. Det vore kul att prova den på min 35mm-kamera (18mm blir häftigt!), men den tecknar inte ut hela ytan, vilket syns tydligt i sökaren. Hjälper det att blända ner?

Jag kan inte prova utan att gå hela vägen genom framkallning och kopiering, eftersom min F-75 inte har skärpedjupskontroll.

Per.

jag har provat precis den kombinationen..

nej det hjälper inte att du bländar ner och JO, F75 HAR skärpedjupskontroll

Tack, det var kvickt! 18-55 tecknar ut hela ytan vid 24mm, men då blev det liksom inte lika häftigt längre, det är ju bara ett litet snäpp bättre än 28mm (som jag har).

Simon, tack för rättningen angående F75:an! Jag har använt den funktionen så litet att jag glömt bort att den fanns! Och då kunde jag vidimera vad ni redan sagt, nämligen att blandaren inte gör vare sig från eller till.

Detta var önsketänkande från min sida, baserat på en illa underbyggd idé om att ljuset skulle uppföra sig annorlunda vid liten bländare.

Det är trevligt med kunniga nät-kompisar!

Per.

inga problem..

I vilket fall som helst är det redigt kul att leka med DX optiken på ff kameror.. jag har många roliga bilder med, som ja nämnde tidigare, precis samma kombination som du nämner..
hade en del uppe på FS förut..

Här är en bild tagen med F75, 18-55 och superia200 film:
http://surl.se/picture/20077/75149.jpg

Ville bara tillägga att det inte alltid är så att DX-optik teknar ut fullt om man zoomar lite.

Mitt 17-55DX tecknar ut fullt vid ca 24mm, men jag testade brorsans 18-70, och det mister aldrig sina svarta kanter helt genom hela zoomomfånget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar