Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teckentabell mellan Lightroom och webben

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag kämpar med en enkel Wordpressmall för att göra en sida där jag kan presentera lite bilder. Wordpress eget galleri duger fint men jag får lite problem med konstiga tecken när jag överför bilder från Lightroom till webben. Jag fyller i rubrik och bildtext i Lightrooms metadata. Exporterar till jpg och laddar upp till min server. Rubriken blir till filnamn samt vissa länkar, bildtexten presenteras under bilderna. Problemet är att å ä ö och div annat blir helt knas. Jag har förstått att det har med teckentabeller att göra, och det går att ställa in vilken tabell man ska använda i Wordpress, men jag får det inte att funka. Några tips?
 
Jag hade liknande problem med Lightroom och Jalbum.

I Jalbum måste jag se till att välja "Kodning = UTF-8" och "Skriv ut UTF-8" för att det åäö skall bli rätt.

Vad jag vet finns det inga inställningar att göra i Lightroom (men jag kan ha missat något).
 
Det finns ett fält i inställningarna för Wordpress och det är rätt ifyllt. Något mer hittar jag inte. Surt...
 
Om du bara vill ha en enkel sida för bilder kan det vara ett smidigt alternativ att investera i några dollar för ett "färdigt" koncept för att slänga ihop en sida inifrån LR. Det finns en uppsjö av sådana plug-ins. Själv labbar jag just nu med två olika, LRB Portfolio och Impact WSPP (tack Jani och Stefan för tipsen).

Jag är inte klar riktigt än men sidan ligger ute www.tauruz.se . Själva sidan är gjord med LRB Portfolio och mina "Testgallerier" med Impact WSPP. Ganska enkelt och smidigt.
 
Tackar för tipset. Om det är Wordpress eller något annat spelar inte så stor roll. Syftet är att ha ett enkelt gränssnitt att ladda upp, visa och ladda ner bilder. Jag levererar samma bilder till 4-6 olika mottagare några gånger varje månad. Tanken är att istället för att skicka till flera mottagare så ska de kunna gå in och välja ett antal bilder från ett fototillfälle och ladda ner dem i den upplösning de är uppladdade. Den worpressmall jag använder just nu visar ett galleri med en grupp bilder. Klickar man på en bild så får man se den i lite större format, samt en direktlänk till originalupplösningen. Just det passar mig perfekt. Därför skulle jag vilja få till detta med konstiga tecken i just denna mallen.

Det är inga problem att skriva in riktiga tecken i webbgränssnittet efter uppladdning, och det ser helt ok ut i LR innan uppladdning. Men jag vill ju fylla i alla fält direkt i LR för att sedan få med allt till webben. Någonstans på vägen strular det dock till sig...
 
Kan det kanske bli knas med olika språk på server och lokala datorn? Kan tänka mig att server (Loopia) samt WP-installation och tema är engelskt medan jag kör svenska på min lokala dator. Har i.o.f.s. tänkt att byta språk på LR i alla fall. Har inte riktigt vant mig vid de svenska översättningarna på reglage och annat. Dessutom kör jag PS på engelska. Det får nog bli ett test på detta under kvällen om ingen har något bättre förslag.
 
Det funkade inte. Googlar man lite så finns det trådar på WPs officiella supportforum med samma problem, men ingen lösning...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.