Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teckenrepresentation i Elements 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweet Pete

Avslutat medlemskap
Jag har just bytt upp min Mac och mitt OS och har numera Snow Leopard. Jag har tidigare använt Elements 2.0 för att redigera bilder och skapa webgallerier. En hel del av dessa finns på http://www.huthyfs.com
Men 2.0 fungerar inte ihop med Snow Leopard (jag hade förut Tiger).
Så jag har köpt Elements 8, Mac-version.

Jag har satt mig in i galleriprogrammet Bridge. Det ger sämre miniatyrer än det gamla! Ett trevligt drag är dock att det är lätt att ftp:a det färdiga galleriet till websiten - alla mappar skapas automatiskt. MEN - jag kommer inte underfund med svenska tecken, å, ä, ö. Ej heller med sådant som é (e-akut, vet inte vad det blir på andra skärmar!!). Det blir kvadratroten ur t ex Ö, bullet, eller copyright !!!
Om jag tittar på mitt provgalleri i Firefox och Safari så blir det lika fel som hemma. I Firefox kan jag, genom att växla mellan ISO... och UTF-8 få é att se vidrigt ut på två olika sätt!!!

http://www.huthyfs.com/axes (PSE 2.0)

http://www.huthyfs.com/newaxes/instruments (PSE 8.0)

(jfr bild 2,3,4 där det ingår ett e-akut).

Teckensetet är UTF-8. I 2.0 var det ISO-8859-1. Men i html-sidorna skrivs mina tecken ut som de här konstiga kvadratrötterna. Jag har provat att redigera en av dem i dels min importerade Emacs, Aquamacs, dels i macens terminal-emacs (men man kan inte redigera 100-tals html-sidor - om det gick att komma åt mallen??). Det blir bra när jag tittar på bilderna "hemma". I Bridges Preview blir det ändå fel.
Jag försökte ställa om Keyboard till Svenska. Det gav inget. Att ställa om Language till Svenska ändrar bara instruktionstexterna.


Jag har skrivit till Adobe om saken. I det första svaret
säger de att de inte förstår problemet och
frågar vad det är för galleriprogram jag använder och hur jag startar det! De påpekar att UTF-8 visst klarar svenska tecken och HÄNVISAR TILL WIKIPEDIA.
Är det där bruksanvisningen finns????

Så jag beskriver problemet och talar om att programmet heter Bridge och att jag väljer Create Web Photo Gallery under File. I nästa brev från Adobe svarar de att de inte förstår problemet och vad är det för galleriprogram jag talar om och vad gör jag för att starta det. Så jag beskriver problemt en gång till, att programmet heter Bridge (FINNS DET NÅGOT ANNAT?), hur jag startar det (FINNS DET NÅGOT ANNAT SÄTT?). Och det är ju trevligt att UTF-8 kan återge svenska tecken, men vore det inte bussigt om de talade om hur jag åstadkommer detta. Jag har inte hört av dem vidare.


Kanske det finns någon här som kan anvisa den hemliga lösningen?
Eller är det så illa som att jag slängt ut en tusing på
en värdelös produkt?
 
Nå, till sist har jag, efter tre veckor, fått entydigt svar från Adobe. Problemet går inte att fixa inom programmet, det finns ingen inställning som gör det.

"Lösningen" skulle vara att redigera varje html-sida för hand (det finns kommandon som gör sådant i bunt, i ex.vis Emacs). Det är faktiskt en helt otrolig och oacceptabel bug!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.