Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
technikdirekt
- Trådstartare ssral
- Start datum
stranden
Aktiv medlem
ssral skrev:
Om man beställer från technikdirekt kommer varan till den lokala posten eller hem till mig ??
Och får man manualen på eng,ger eller svenska (canon).
Du får det till ditt lokala postkontor. Manualer är på tyska, ibland även på engelska.
RolandM
Aktiv medlem
ssral skrev:
Om man beställer från technikdirekt kommer varan till den lokala posten eller hem till mig ??
Och får man manualen på eng,ger eller svenska (canon) .
Det är företagspaket de använder sig av, vilket innebär att posten kör hem det. Är du inte hemma så går paketet tillbaka till posten, som sedanskickar ut en avi om var du kan hämta den. I mitt fall när jag handlade blev det inte det vanliga servicestället utan ett postcenter.
AnnaKarin
Aktiv medlem
Posten kör inte ut företagspaket till privatpersoner. Du får en avi och får hämta paketet på ett serviceställe, vilket vanligtvis innebär en dags försening. Tro mig, jag har fört några diskussioner med posten ang detta. Jag tycker nämligen att om jag betalar för företagspaket (som ska vara framme 09:00, 12:00 eller 16:00) så ska det köras ut till mottagaren oavsett. Men icke. Om just ditt postkontor är hyggliga och kör ut paketet ändå, så var extra trevlig mot din brevbärare.
/AnnaKarin
/AnnaKarin
AnnaKarin
Aktiv medlem
Ursäkta dröjsmålet, jag har varit ute och åkt bil en stund. Nix, har ingen aning om varför du har sådan tur.
Jo, för ett par år sedan så fick jag också alltid företagspaketen hemlevererade. Det fungerade klockrent varje gång. Ända fram till postens omorganisation. Nu är posten i Mariestad stenhårda med att inte köra ut företagspaket till privatpersoner. Alltså säljer posten en tjänst som de sedan inte utför. Fin affärsidé? Numera väljer jag annan transportfirma där det är möjligt. Dyrare, visst, men jag får det jag betalar för.
/AnnaKarin
Jo, för ett par år sedan så fick jag också alltid företagspaketen hemlevererade. Det fungerade klockrent varje gång. Ända fram till postens omorganisation. Nu är posten i Mariestad stenhårda med att inte köra ut företagspaket till privatpersoner. Alltså säljer posten en tjänst som de sedan inte utför. Fin affärsidé? Numera väljer jag annan transportfirma där det är möjligt. Dyrare, visst, men jag får det jag betalar för.
/AnnaKarin
törnan
Aktiv medlem
Det stämmer som A-K säger, posten kör inte ut företagspalet till privatpersoner. Det finns dock ett väldigt smidigt knep för att gå runt det här enligt brorsan som kör företagspaket, lägg till en titel före ditt namn som antyder att du kanske skulle kunna utföra ditt arbete hemma tex doktor, veterinär mm då måste dom köra ut det.
Kommre inte ihåg exakt vilka titlar det var som dom måste köra till men tex fotograf skulle inte funka enligt honom.
Kommre inte ihåg exakt vilka titlar det var som dom måste köra till men tex fotograf skulle inte funka enligt honom.
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
Detta fenomen med att företagspaket kommer hem till en.
företagspaket körs ej ut till privatpersoner.
MEN Eftersom paketen sorteras som vanligt och kommer till resp Chaffis som kör ut dem så är det hans uppgift att INTE dela ut det utan lämna det på postkontoret, med resten av de paket som inte kunde delas ut.
Har man en snäll postasnubbe på sitt område så kör han ut det. Eller att han har en grymt bra dag och bara ditt paket kvar i bilen så kör han nog ut det.
Bor man i villaområde så brukar grannen få ta emot det om man inte själv är hemma.
UPS kör den varianten.
Posten är lite striktare, men i slutändan är det alltid upp till hur servicevillig företagspaketsnubben är. Så nästa gång ni får ett företagspaket hem till er. Ge han en tjuga för besväret.
företagspaket körs ej ut till privatpersoner.
MEN Eftersom paketen sorteras som vanligt och kommer till resp Chaffis som kör ut dem så är det hans uppgift att INTE dela ut det utan lämna det på postkontoret, med resten av de paket som inte kunde delas ut.
Har man en snäll postasnubbe på sitt område så kör han ut det. Eller att han har en grymt bra dag och bara ditt paket kvar i bilen så kör han nog ut det.
Bor man i villaområde så brukar grannen få ta emot det om man inte själv är hemma.
UPS kör den varianten.
Posten är lite striktare, men i slutändan är det alltid upp till hur servicevillig företagspaketsnubben är. Så nästa gång ni får ett företagspaket hem till er. Ge han en tjuga för besväret.
RolandM
Aktiv medlem
Antar att det är rätt stor procent med bommar....Tyvärr så fördröjer hela hanteringen hos posten paketet ett dygn....
Paketets avisering om de ska hämtas hos posten borde kunna aviseras samma dag som det är tillgängligt och inte dagen efter. Det verkar som posten när de lämnar paket hos servicestället elelr poststället samtidigt lägger avin på gula brevlådan....
Paketets avisering om de ska hämtas hos posten borde kunna aviseras samma dag som det är tillgängligt och inte dagen efter. Det verkar som posten när de lämnar paket hos servicestället elelr poststället samtidigt lägger avin på gula brevlådan....
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Antar att det är rätt stor procent med bommar....Tyvärr så fördröjer hela hanteringen hos posten paketet ett dygn....
Skall det aviseras samma dag så måste företagspaketsnubben lägga avin i din brevlåda.
Mao så går det ej att få fram avin hem till dig samma dag. MEN,,, vet du ditt kollinr så kan du följa det på nätet.
RolandM
Aktiv medlem
HJag har snygg historik kring paket som skickas inom Sverige, hur paketetn ligger sysslolösa på terminaler utan annan syssla än att bäras runt. Det borde vara enkelt att se till så att paktets adresslapp avskilljs och leveras med ordinarie brevbärare hem i lådan och paketet samtidigt skickas till servicestället. Tomteboda är ett stort ställe, där åkte mitt paket runt och sorterades i 12 timmar på minst fem platser. Ett paket från Umeå i detta fall. Det tog åtta timmar från det att det ankom posten i Umeå till att det ankom posten i Tomteoda, det där en strecka på 70 mil, På Tomtebodaterminalen har paketet åkt runt sammanlaggt 100 mil....Tror att det finns stora möjligheter för posten att rationalisera.
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Det borde vara enkelt att se till så att paktets adresslapp avskilljs och leveras med ordinarie brevbärare hem i lådan och paketet samtidigt skickas till servicestället.
Nja så lätt är det inte.
Vi tar malmö som exempel.
Företagspaket sorteras i en byggnad, Vanlig post i en annan. ca 5-7 km mellan dem. Den sista vanliga posten måste vara sorterad till kl 06:00
helst företagspaket oxå, men de brukar vara klara runt 07:00. Mao tiden räcker ej till.
Vill man ha det samma dag så beställ det till din arbetsplats så får du paketet senast 16:00.
jag postade ett vykort en fre förmiddag i paris.
Måndag morgon hade kommit fram till mottagaren här i sverige