Annons

Tech Pan (25) i D76 eller Acutol...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nu på Gotlands fhsk och slabbar svartvitt för glatta livet.

Jag har idag testat att exponera en Technical Pan efter ISO 25 och fick sedan veta att man helst ska ha Technidol till den för ISO 25.

Jag har hittils kommit fram till två alternativ.

1) D76 enligt tabell i kartongen. 6 min minus 10% per stegs "pull" ner till ISO 25. snabbuppvärmt till 29 grader med successivt fallande temp, dels för enkelhetens skull och dels för att inte svärta sönder filmen helt och hållet (nödtips av läraren).

2) Acutol (1+20) i 20 grader 10 min enligt Massive Dev Chart

Någon som har en aning om vad som är bäst (minst dåligt)?

Senast ändrad:
Vanliga framkallare brukar ge alltför hög kontrast med Technical Pan, även om man späder ut dem mer.

Rekommenderar Technidol eller Tetenal Neofin Doku om du vill få mer normal kontrast.

Vad har du fotograferat för motiv? Är det lågkontrastmotiv med absolut max +/- 2 stegs omfång så skulle jag kanske ge en standardframkallare en chans.

Har du fotograferat vanliga motiv misstänker jag att du kommer att få väldigt svårt att få någon skuggteckning vid EI25 om du kör D76 och framkallar så kort tid som krävs för att tämja högdagrarna. Acutol har jag ingen erfarenhet av. Jag skulle i så fall vänta med framkallningen tills jag hade en mjukframkallare som Technidol eller liknande.

Jag framkallade filmen i Acutol 1+20. Reultatet blev väldigt lågkontrastiga bilder.
Dock var det ett väldigt lågkontrastigt motiv (mulen himmel, vatten, gräs och fiskebodar.

Jag misstänker att spädningen egentligen borde vara 1+19 som det står på förpackningen (instruktionen som jag senare hittade på Photax.se sade det likaså). Eventuellt får jag testa med lite längre framkallning också, iaf. på lågkontrastmotiv.

Frågan är bara, hur många filmer räcker min Acutol till om jag har, säg en deciliter koncentrat och 19 vatten...? Jag kan inte hitta några siffror om mängdkapaciteten...

Någon som vet?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto