Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teaterfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag funderar på att jobba några jobb som teater fotograf och tänkte fråga om vad som är rimligt att ta betalt?

En annan fråga är om min utrustning räcker till, eller om det kan uppstå problem?
(Utrustning: 20D + 17-40 4L + 50mm 1.8)

Jag tänker inte ta timlön eftersom det oftast avskräcker. Jag vet att fotografen oftast tar betalt för arbete och per bild.
Någon med erfarenhet som vet vad som är rimligt att förhandla med? och hur mycket man bör ta betalt per bild?

Christoffer Glans skrev:
Jag funderar på att jobba några jobb som teater fotograf och tänkte fråga om vad som är rimligt att ta betalt?

En annan fråga är om min utrustning räcker till, eller om det kan uppstå problem?
(Utrustning: 20D + 17-40 4L + 50mm 1.8)

Jag tänker inte ta timlön eftersom det oftast avskräcker. Jag vet att fotografen oftast tar betalt för arbete och per bild.
Någon med erfarenhet som vet vad som är rimligt att förhandla med? och hur mycket man bör ta betalt per bild?

Offerera det du behöver för att leva på jobbet som teaterfotograf?

Antar att teatern uppskattar om du har F-skattsedel och sköter dina skatteinbetalningar själv. Ta höjd i priset så att du får ut en anständig lön efter att arbetsgivaravgiften är inbetald. Offerera priset exklusive moms.

Grejerna bör väl fungera (ingen kommer märka om 17-40/4L är lite defekt, jag lovar). Kan tänka mig att det kan behövas minst en blixt för att kunna göra reportagebilder, eller bilder på platser som inte är scenen, på t ex skådespelare i loger, regisören i uppror, biljetkassan, e t c.

Antar att om du gör jobb på teatern så har tetatern idéer om vilka bilder de vill ha och kan hjälpa till att rigga ljus om det är scenbilder som ska tas, samt beordra fram skådespelarna att frysa sina poser om så behövs.

Lycka till!

Nja, teaterfoto är något som görs vid varje föreställning. Alltså, de foton som syns i program och tidningsrecensioner. Dvs. jag fotar under ett genomdrag.

Många fotografer tar timlön vilket gör alla stressade och resultaten blir oftast dåliga.
Jag täntke istället ta god tid på mig och sätta ett fast arvode för det jobb jag gör.
Det lär uppskattas, men jag vet dock inte hur mycket jag skulle ta betalt för ett sådant jobb.

När jag gör projektioner och jobbar med video så ligger kostnaden för ett jobb på ca 27000, men det är också ett mycket större jobb.

Därför tänkte jag höra om någon som jobbat med teaterfoto vet ungefärliga priser...

Också, hur mycket proser varierar när man säljer bilder. (borträknat paparazzi bilder som säljs till abnorma priser).

Priser? valigt pris enligt BLF för uppdrag...
Teater= ett hellvete! :) Dåligt ljus, färgat(!) ljus, och myckett press! (4-20 skådisar som hänger runt och blir grinigare och grinigare, en ressigör som vet "exakt" vad han vill ha, ljusteknikern som vägrar ge dig nog med ljus, osv.) Pluss att om det inte blir bra, så fins ingen andra chans. Programmet trycks imorgon(!) och om ett par veckor är det premier!
;-)
Men lycka till!
MVH/Ljusteknikern och fotografen Johannes!

Sätt dig ner o fundera ut hur många timmar du tror att jobbet kommer att ta, gör en beräkning för hur mycket du vill ha för denna arbetade tid. Detta priset ger du sedan som ett kostnadsförslag till den som ska ha det. Sedan skulle jag ta ut en viss bildkostand per bild, tex 195kr, där enkel retusch av bilden ingår. Avancerad retusch kostar extra.
Jobba inte gratis, det är lätt att säga "ja, men det ordnar jag" fast att det borde vara en kostnad för det.

Var med på stadsteatern i Helsingborg o fotade ett gäng skådespelare häromdan, de var som ett gäng vilda femteklassare :) inte blyga framför kameran direkt.

Vad sägs om 600-700:- per nedlaggd timma kanske. Är du jätteduktig 1500:-/timma. Plus moms och du fakturerar med F-skattsedel. Det bör täcka kostanderna för dina försäkringar, dina administrativa kostnader, din semester, din marknadsföring, dina avskrivningar (utrustning), dina arbetsgivaravgifter, dina transporter, viss förbrukningsmatrial. Säkert har jag glömt något.

Ska vi satsa på att det blir ca 25 000:- kvar att leva på innan skatt per månad om du har en 80% beläggning? Säkert ett räknefel insmuget med tanke på nattens intåg.

Nu var det så att folk verkar svara på saker som jag inte frågat om.

Teaterfoto har jag en viss erfarenhet av genom att ha sett ett flertal teaterfotografer under tiden jag jobbat med vissa pjäser. Jag är god vän med teatervärlden och känner inte alls igen scenariot med skådespelare som blir trötta och regissören som "vet vad han vill" i fråga om foto.

Sen var det tänkt att jag istället tar ut ett arvode, en fast kostnad, just för att istället kunna jobba i ett bättre tempo, med bättre resultat. Finns det något både skådespelare och regissörer vill, så är det att resultatet hellre blir bättre än att man "är i vägen" under repetition.

Bildkostnaden verkar iallfall ligga runt 195kr eller mer?
Vad skulle ett rimligt arvode ligga på? Ett fast pris för hela jobbet

Christoffer Glans skrev:
Nu var det så att folk verkar svara på saker som jag inte frågat om.

Teaterfoto har jag en viss erfarenhet av genom att ha sett ett flertal teaterfotografer under tiden jag jobbat med vissa pjäser. Jag är god vän med teatervärlden och känner inte alls igen scenariot med skådespelare som blir trötta och regissören som "vet vad han vill" i fråga om foto.

Sen var det tänkt att jag istället tar ut ett arvode, en fast kostnad, just för att istället kunna jobba i ett bättre tempo, med bättre resultat. Finns det något både skådespelare och regissörer vill, så är det att resultatet hellre blir bättre än att man "är i vägen" under repetition.

Bildkostnaden verkar iallfall ligga runt 195kr eller mer?
Vad skulle ett rimligt arvode ligga på? Ett fast pris för hela jobbet

Då har du haft bättre tur en jag!!

Sedan priset: 195.- för vad? är det för programmet, hemsidan, affischen, eller allt? Priset för en arkivbild på en privat sida är rekomenderat 350.- det är nästan det dubbla! Sedan stiger ju priset på icke privata sidor. sedan vill dom ha fri användning till bilden, eller bara för programmet som trycks i 10.000 ex?

Allt sådant har något att säga om priset. sedan om du tar ett daxpris, eller om du tar timmlön, det är upp till dig.

Ibland undrar jag varför jag frågar samma sak om och om igen utan att få svar...

Jag har redan VALT att ta fast pris för jobbet och jag ville veta UNGEFÄR hur mycket man skulle kunna ta betalt för att det inte ska bli för dyrt för dem, men heller inte för billigt för mig. Vad är RIMLIGA kostnader... det var det jag frågade.

för mig är en rimlig kostnad 800kr/timme plus moms. Vill du inte ta betalt per timme så säg att pjaset tar 3h 3x800 2400kr levererar 10 bilder 240kr/bild och moms på det.

detta är för mig en rimlig kostnad.

--J--

Precis... det var ett sådant svar jag ville ha.
Tackar för hjälpen!

Om någon mer har andra priserfarenheter så vore det najs att se hur priser skiljer sig och varför...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto