Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TC till AI 400/3.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Hej

Jag har detta tele och med en enkel teleförlängare, Kenko Pro 1.4x, ger den bra resultat, men inte med motsvarande 2x.

Jag har nu två alternativ :
1. Komplettera med Nikon original TC-301, för i princip bara med detta objektiv, möjligen också AF 300/4. TC-301 och 400/3.5 lär vara en bra kombination.

2. Att mer strategiskt köpa en bättre TC-20E II. Måste jag låta chippa om telet? Kommer det att ge ett bra resultat?

Tacksam för alla råd.

/Staffan

Staffan skrev:

2. Att mer strategiskt köpa en bättre TC-20E II. Måste jag låta chippa om telet? Kommer det att ge ett bra resultat?

Du behöver inte chippa om objektivet, men du måste modifera konvertern (se mer info om detta här).

Att chippa om objektivet gör att du kan använda ljusmätaren med bland annat D70, och alla programmen med kamerorna.

TC20e skall vara skarpare än TC301...

-- Nicke

Re: Re: TC till AI 400/3.5

nicke47 skrev:
Du behöver inte chippa om objektivet, men du måste modifera konvertern (se mer info om detta här).

-- Nicke

Niklas, tack för ett rappt svar !
Förlorar man någon funktionalitet genom att slipa bort klacken?

/Staffan

Du mister ingen funksjonalitet eller ødelegger noen muligheter ved å file bort tappen på innsiden av bajonettfatningen. Jobben er svært enkel og fjerningen tar bare etpar minutter. Det er nødvendig å ta bajonetten av selve konverteren for å komme til tappen uten å skade andre ting og til dette trenger du en liten philips-skrutrekker. Tappen files vekk med en liten metallfil på 1-2 minutter. Deretter er det bare å sette bajonetten tilbake og feste skruene - voila.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar