Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TC på 70-200 /2,8 IS II

Produkter
(logga in för att koppla)

Triggerhappy

Aktiv medlem
Hej,

Jag skall till Kenya för safariskuttande och har lite utrustnings ångest.

Hur bra funkar EF x1,4 III på en EF70-200/2,8IS II?

Funderar på EF 300/4 IS alt ett beggat EF300/2,8 men då åker både den och 70-200 med och jag vet att den viktskillnaden är rejäl mot en TC att kånka runt på + volym.

Kör på ett 1D mkIV hus och 24-70 åker med också...

Det går att se små skillnader om du förstorar upp till 100 procent. Men det är tveksamt om du ser skillnader på utskrifter, särskilt om du undviker den största bländaren.

Jag använder regelbundet 1,4x-konverter och de enda L-objektiven som jag inte varit helt nöjd med tillsammans med konvertern är 200/1,8 och 400/4. Men bilderna har ändå funkat...

Här finns en del bilder. De som är tagna med brännvidd över 200 mm är oftast med kombinationen EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM och EF Extender 1,4x III. Det går att se om man väljer att visa fullständig bildinfo. Står det brännvidd 98-280 mm så är det så. Annars kan det finnas bilder tagna med EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM också.

Autofokusen ska ju bli långsammare, men det är inget som jag lidit av för mina löparbilder. Även de där jag varit ganska nära har fungerat. Då har jag kört kombinationen på en 7D.

Beror hur mycket Du beskär. Beskär Du till pix-nivån så syns det. Särskillt med en x2. Använder Du däremor större delen av bilden så är x1,4 inga större problem.

Hej,

jag tänkte lite annorlunda och köpte en 2x III, då jag tidigare hade en 1.4 som jag aldrig använde (gav inte mer skillnad än att jag kan tänka mig att "croppa"). Min 2x har jag däremot använt relativt mycket med min 70-200/2.8 II med gott resultat. Visst ett 400/5.6 är säkert bättre men jag har alltid med 2x så det är smidigt.

Jag såg att du inte bodde så långt borta, du kan ju låna min och testa vid tillfälle om du vill, skicka PM i så fall.

My $0.02/Lycka till!
/Martin

Jag är helnöjd

Jag har inte använt min TC massor men de gånger jag har gjort det aldrig blivit annat än imponerad. Ffa av hur in i skogen bra IS II fungerar. Kör kombinationen 7D, TC*2 III och 70-200 2,8 IS II

/Fredrik

Jag beställer en x1,4 III å testar...skall ju inte iväg förens dagarna efter jul så det finns ju tid.
Är jag inte nöljd så får det bli en 300mm.

Jag körde Nikon innan och vart aldrig kär i vare sig TC-E 2.0 II eller TC-E1,7 II med 70-200VR resp VRII.

Supertack för er feedback!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar