** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat länk till bilder i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJonsson

Aktiv medlem
Har (uppenbarligen) flyttat hela mitt bibliotek till en större extern hd. Nu hittar Lightroom inte bilderna, förstås...har kollat moderskeppets kurs, men ser bara hur jag ska hitta en mapp i taget när jag söker efter saknade mappar. När jag markerar flera mappar så kommer frågan om jag ska slå ihop. När jag gör det så dyker de inte upp som mappar i nya hårddisken. Vad gör jag för fel? Hur ska jag föra över samtliga mappar enkelt? Eller måste jag ta mapp för mapp?

Med vänlig hälsning

Bosse

Är det inte en sån här sak som händer när man flyttar bilder utanför LR? Då hänger inte LRs katalog med och hittar inte bilderna.
Om du kan göra om flytten och göra den inifrån LR så tror jag att problemet löses automatiskt.

Är det inte en sån här sak som händer när man flyttar bilder utanför LR? Då hänger inte LRs katalog med och hittar inte bilderna.
Om du kan göra om flytten och göra den inifrån LR så tror jag att problemet löses automatiskt.

Så är det säkert, men bilderna är ju redan flyttade fysiskt, så antar att det är för sent? Handlar om 70.000 bilder i massor av mappar:-(!

Bosse

Är problemet att dina 'mappar' inte är ordnade i en hierarkisk struktur med en gemensam överordnad 'mapp'? Om en gemensam, överordnad, 'mapp' finns inbillar jag mig att det räcker med att peka LR till den.

Flytta LR

Du behöver inte flytta igen.
Det viktiga är att LR kände till mappstrukturen innan du flyttade (inga fågetecken), då känner LR till hur mapparna hänger ihop. Det räcker att du pekar ut var rootmappen ligger, så kommer resten med.
Har jobbat länge med LR så hör av dig om det inte funkar.

Lise-Lott

Du behöver inte flytta igen.
Det viktiga är att LR kände till mappstrukturen innan du flyttade (inga fågetecken), då känner LR till hur mapparna hänger ihop. Det räcker att du pekar ut var rootmappen ligger, så kommer resten med.
Har jobbat länge med LR så hör av dig om det inte funkar.

Lise-Lott

Mapparna heter likadant som de gör nu, och den hårddisken de låg på finns i LR, men inte klickbar. Mapparna (med frågetecken) kan jag däremot högerklicka på och söka efter förlorad mapp på och då kan jag söka upp samma mapp på nya hårddisken. Det funkar bra, för en mapp i taget, men om jag klickar på flera mappar så verkar den bara vilja slå ihop. När jag gör det ser jag inte att det händer något. De hamnar inte på den nya hårddisken.

Bosse

Det räcker att du pekar ut var rootmappen ligger, så kommer resten med.

Men det är väl detta som är problemet i det här fallet. Det finns ingen "root" i Lightroom-strukturen.

Om man har den situationen så kan man högerklicka och välja "show parent folder" så läggs en "root" till. Detta lär dock inte fungera om mapparna redan är "borttappade".

Till TS, enklast vore om du kunde återställa din gamla struktur. Lägga till "parent". Sedan återigen flytta.

Då kommer du ha en mapp överst i hierarkin som du kan lokalisera och sedan så hänger resten med automatiskt.

Man kan förstås också flytta alla mappar innifrån Ligthroom. Detta är väl det rekommenderade förfarandet men det tar väldigt, väldigt lång tid och för den här typen av operatoner - att byta disk - är det enklare att göra flytten utanför LR och sedan koppla på nytt. Detta alltså förutsatt att man har ett begränsat antal "topp-mappar".

Mapparna heter likadant som de gör nu, och den hårddisken de låg på finns i LR, men inte klickbar. Mapparna (med frågetecken) kan jag däremot högerklicka på och söka efter förlorad mapp på och då kan jag söka upp samma mapp på nya hårddisken. Det funkar bra, för en mapp i taget, men om jag klickar på flera mappar så verkar den bara vilja slå ihop. När jag gör det ser jag inte att det händer något. De hamnar inte på den nya hårddisken.

Bosse

Jag är inte säker jag förstår ditt problem. Det är viktigt med rätt begrepp i LR-katalogen (lrcat) finns länkar till filer på hårddiskar. Vad jag förstår så har du flyttat bilderna till en större HD?
Se till att ha en riktig backup på LR katalogen innan du börjar peka om alltför mycket.

Jag skulle råda dig att titta på bilderna på hårddiskarna utanför LR, med utforskaren. LR mappar filerna på samma sätt som på hårddisken. Jag har inte råkat ut för att LR frågar om att slå ihop mappar. Kolla med "verkligheten" (mapparna på hårddiskarna) så blir det lättare.

Som sagt, om LR känner till mappstrukturen (inga frågetecken) kan du flytta hela hela trädet med bilder. Du kommer få frågetecken eftersom sökvägarna inte stämmer. Då är det bara att tala om för LR var rootmappen ligger (mappen på högst nivå) så kommer resten att ordna sig automatiskt.
Det går att fixa med ett fåtal klick om du gör så!

Vi kanske pratar förbi varandra, hoppas det här hjälper lite på vägen.

Man kan förstås också flytta alla mappar innifrån Ligthroom. Detta är väl det rekommenderade förfarandet men det tar väldigt, väldigt lång tid och för den här typen av operatoner - att byta disk - är det enklare att göra flytten utanför LR och sedan koppla på nytt. Detta alltså förutsatt att man har ett begränsat antal "topp-mappar".

Håller med Anders. Lättast när man ska byta disk är att flytta utanför LR och sedan peka ut toppmappen (rootmappen)

Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar