Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom tappar kontakt med hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)
Mac använder inte enhetsbokstäver. Om man ansluter en yttre disk via USB poppar den upp som en ikon på skrivbordet. Öppna verktyget diskhantering och ge den ett namn, om flera yttre USB-diskar används ska de naturligtvis ha olika namn. Mac betraktar diskar som volymer och namnet blir m.a.o. ett volymnamn.

Då borde sammanblandning bli omöjlig? Namnen syns sedan enkelt i Findern.

Jo men om man inte sätter namn på dem blir det väl samma problem. (Säger han som har en enhet "untitled" på sin mac)

Jo men om man inte sätter namn på dem blir det väl samma problem. (Säger han som har en enhet "untitled" på sin mac)

Javisst, bra skiljande namn är nödvändigt och tar en minut att fixa. Att ett minneskort dyker upp som untitled ibland gör inget, det är bara temporärt!

Javisst, bra skiljande namn är nödvändigt och tar en minut att fixa. Att ett minneskort dyker upp som untitled ibland gör inget, det är bara temporärt!

Det tar inte ens en minut att fixa vilket det inte heller gör med enhetsbokstäver i windows.

Ett högerklick, välj ett namn eller bokstav beroende på system, klart och klaga aldrig mer på att windows ändrar dina bokstäver :)

Mac använder inte enhetsbokstäver. Om man ansluter en yttre disk via USB poppar den upp som en ikon på skrivbordet. Öppna verktyget diskhantering och ge den ett namn, om flera yttre USB-diskar används ska de naturligtvis ha olika namn. Mac betraktar diskar som volymer och namnet blir m.a.o. ett volymnamn.

Då borde sammanblandning bli omöjlig? Namnen syns sedan enkelt i Findern.

Har två Lacie diskar externa och tror min Mac har lagt två olika bokstäver men båda heter ju Lacie först så kanske är det detta som "förvirrar" LR? :) Nu kopplade jag helt enkelt ur min ena hårddisk och då hittade iaf LR katalogen i den nya disken lättare.
Men kanske kan döpa om dom till något helt annat så blir det ännu bättre ;)

Har två Lacie diskar externa och tror min Mac har lagt två olika bokstäver men båda heter ju Lacie först så kanske är det detta som "förvirrar" LR? :) Nu kopplade jag helt enkelt ur min ena hårddisk och då hittade iaf LR katalogen i den nya disken lättare.

Jag har ett antal Mac-datorer och aldrig haft problem med att Lightroom "tappar" mina externa harddiskar.

Vad som kan handa ar att en disk inte ar ansluten nar du oppnar Lightroom. Du far da en fraga och svarar du fel pa den kan det handa att Lightroom skapar en ny katalog. Da far du ga till Files och byta tillbaka till din gamla katalog.

Ett annat problem jag haft ar att USB-hubben glappar nar jag har min laptop i knaet. Darfor har jag slutat med hub nar jag anvander min laptop.

Vissa harddiskar har en usel kontakt som glappar, t.ex. Seagate. Jag rekommenderar Toshiba.

Det borde inte förvirra datorn eller LR men ordet LaCie i namnet känns onödigt, det vet du redan? Jag skulle försöka med t.ex. 01-extern och 02-extern eller liknande.

Känns inte riktigt lyckat att ha bilder på fler än en USB-ansluten disk, men det styrs naturligtvis av utrymmesbehovet?

Det borde inte förvirra datorn eller LR men ordet LaCie i namnet känns onödigt, det vet du redan? Jag skulle försöka med t.ex. 01-extern och 02-extern eller liknande.

Känns inte riktigt lyckat att ha bilder på fler än en USB-ansluten disk, men det styrs naturligtvis av utrymmesbehovet?

Det spelar väl ingen roll vilken port man har, alla enheter på mac ser väl likadana ut i findern?

Men precis som på PC, diskarna behöver ett unikt namn så att det inte blir krock eller förvirring för OS och program.

Det spelar väl ingen roll vilken port man har, alla enheter på mac ser väl likadana ut i findern?

Men precis som på PC, diskarna behöver ett unikt namn så att det inte blir krock eller förvirring för OS och program.

Så vitt jag vet har det ingen betydelse och har aldrig märkt något konstigt med den saken?

Bra skiljande namn är viktigt också för (den förvirrade) fotografen!

Det löste faktiskt saken att döpa om diskarna:)
Tack som tusan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar