Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat d70 i backen :(

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Sorgens dag idag......

I morse halkade jag på en isfläck med kameran i handen. I fallet slog jag i armbågen på den arm som höll i kameran och gissa vad som hände!?!? Objektivet lossnade från kameran och tog med sig bajonettfattningen. De pyttesmå skruvar som håller fast bajonetten i PLASThuset orkade inte, skrämmande!

Är det nån som har en uppfattning om vad den plastbit som bajonetten är skruvad i kostar? Finns den överhuvud taget att köpa eller måste man lämna in till nån verkstad?

Nej, jag har ingen drulleförsäkring, jag har hittills inte varit i närheten av att behöva nån heller men det är dags att tänka om.

Helt otroligt vad lite stryk d70:n verkar tåla. Min stackars gamla 601:a har genom åren fått smällar som skulle få Paulo Roberto att bli avundsjuk, utan att ens fundera på att sluta fungera!

Hälsningar Mange
 
Försäkring

Hej Magnus jag vet hur det känns,jag rekomenderar alla som inte har det skaffa en tillägsförsäkring på hemförsäkringen,kostar några tior om året men är väl värt när det händer.Tappade själv kamera med 400+conv i backen (kostade mycket).men mig 1100 i självrisk.väl värt
mvh lennart
 
Min son tappade sin D70, det tog ca: 3 månader innan kameran kom tillbaka. Ett litet tips är att du skall begära en lånekamera om reparationen tar mer än 3 veckor.
 
när jag och min kompis var och fotade på en spelning med hans d 70 så stagedivade en kille rakt över oss och d 70'n flög en bit i luften och drämmde i golvet med full kraft. kameran klarade sig utmärkt men objektivet gick av på mitten. han fick dock ut pengar på hemförsäkringen så det blev självrisk på 1500 men bättre det än att hosta upp 4000 för objektivet.
 
Please, just rub it in!

Skämt åsido, det där med försäkringen känner jag redan till.
Jag ska ringa runt och försöka få tag i en sån där plastbit idag.
/Magnus
 
Kan meddela för den intresserade att Nikon inte verkar sälja delar till vanligt folk.
Bara att skicka in kameran :(
 
Lycka till med inlämningen... Vad gäller lånekamera så tror jag att du kommer få svårt med det. Jag jobbar själv i fotobutik och vet att lånekameror är inget vanligt förekommande. Speciellt inte för en så dyr kamera som d70. Vad gäller tid får du nog räkna med ca 4 veckor, tar det däremot 3 månader skall du försöka få ett bättre pris för så lång tid skall det inte ta. I tidningen Foto brukar det finnas annonser med auktoriserade Nikonverkstäder, titta där och åk direkt dit och prata med dem. Det går nog snabbare än att lämna in där du köpte den.

/Jon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.