Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappade mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

jobb

Ny medlem
Hej,
Jag råkade ut för att bilderna saknade länkar till filerna, råkade flytta dom. Men nu fungerar det igen.
Under hanteringen förlorade jag mapparna som kommer automatiskt när man laddar in bilder i biblioteket.
Alltså mapparna med namn efter vilken dag bilderna är tagna.
Hur återskapar jag dom?

Mycket tacksam för svar

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad som hänt och vad du vill åstadkomma.

Enklast är ju att ta bort bilderna och de felaktiga mapparna ur LR databas och importera dem på nytt igen och då välja att bilderna skall kopieras och organiseras i mappar efter datum.

OBS! OBS! Detta innebär att dina redigeringar och taggningar försvinner!

Du kan möjligen motverka detta genom att innan du tar bort dem skriva ändringarna till fil.

Etta anant alternativet är väl att gå igenom mapparan i Lightroom och manuellt ändra namnen inne i LR - men om det är väldigt många mappar så kanske det inte funkar.

Men kanske någon annan har bättre förslag.

Hej,
Jag råkade ut för att bilderna saknade länkar till filerna, råkade flytta dom. Men nu fungerar det igen.
Under hanteringen förlorade jag mapparna som kommer automatiskt när man laddar in bilder i biblioteket.
Alltså mapparna med namn efter vilken dag bilderna är tagna.
Hur återskapar jag dom?

Mycket tacksam för svar

Har mapparna i Lightroom frågetecken, dvs Lightrooms databas vet inte var bilderna ligger längre?

Hej igen!

Lightrooms data bas hittar bilderna på disken, inga ? tecken.
Det går bra att arbeta med bilderna.
Nu la jag in nya bilder från kameran. Men det blev inga mappar.

Nu la jag in nya bilder från kameran. Men det blev inga mappar.
Hur la du in bilderna?

Bäst tycker jag är att använda Lightroom för att föra över bilderna (antingen från kameran eller från minneskortet). Då väljer man "Copy" och i den dialogrutan kan man ange vart bilderna skall kopieras och om det skall skapas mappar efter datum.

Jag har inte Lightroom framme här men om du kollar lite så bör du hitta alternativen (tror de är till "höger" i importfunktionen).

Uppgradering LR 2 till LR 3

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad som hänt och vad du vill åstadkomma.

Enklast är ju att ta bort bilderna och de felaktiga mapparna ur LR databas och importera dem på nytt igen och då välja att bilderna skall kopieras och organiseras i mappar efter datum.

OBS! OBS! Detta innebär att dina redigeringar och taggningar försvinner!

Du kan möjligen motverka detta genom att innan du tar bort dem skriva ändringarna till fil.

Etta anant alternativet är väl att gå igenom mapparan i Lightroom och manuellt ändra namnen inne i LR - men om det är väldigt många mappar så kanske det inte funkar.

Men kanske någon annan har bättre förslag.

Får känslan av att det finns en del problem när man ändrar i LR.
Jag tänker köpa en uppgradering från LR2 till LR3 och är inte speciellt datakunnig.
Om jag bara kör installationen av LR3 enl den CD jag antar jag får- byter den ut mitt LR 2 mot LR 3 eller lägger den till ett LR 3?
Om den byter ut LR2 mot LR3

Uppgradering LR 2till LR 3

Hur la du in bilderna?

Bäst tycker jag är att använda Lightroom för att föra över bilderna (antingen från kameran eller från minneskortet). Då väljer man "Copy" och i den dialogrutan kan man ange vart bilderna skall kopieras och om det skall skapas mappar efter datum.

Jag har inte Lightroom framme här men om du kollar lite så bör du hitta alternativen (tror de är till "höger" i importfunktionen).

Lyckades sända mitt inlägg halvfärdigt.

Alltså, om installationen byter ut (uppgraderar) mitt LR 2 till LR 3, får jag in alla bildjusteringar jag gjort i LR 2 automatiskt i LR 3?

Alternativt, om installationen lägger in LR 3 parallellt med mitt befintliga LR 2, hur får jag in mitt existerande bibliotek med alla bildjusteringar (> 30 000 bilder)? Jag vill inte riskera att behöva göra om 30 000 bildjusteringar. Att orginala bildfilerna inte riskerar att tappas förstår jag eftersom dom ligger utanför LR.

När du installerar den senare versionen så kommer allt gammalt att följa med. Det är bara att tuta och köra!

När du installerar den senare versionen så kommer allt gammalt att följa med. Det är bara att tuta och köra!

Tack Anders, då beställer jag uppgraderingen och gör som du säger "tutar och kör".
Du har hjälpt mig flera gånger, och det tackar jag för!
Fö, sitter du med Fotosidan för jämnan? Du är flitig?

Tack Anders, då beställer jag uppgraderingen och gör som du säger "tutar och kör".
Du har hjälpt mig flera gånger, och det tackar jag för!
Fö, sitter du med Fotosidan för jämnan? Du är flitig?

Ingen orsak, det är bara kul att kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Jo, det blir en del tid framför fotosidan, jag gillar att hänga på forum som detta. Riktigt frisk är man väl inte... :)

Nu har jag löst felet!

Jag gick bara in under foto i övre verktygsfältet och valde " gå till mappen i biblioteket ".
Nu kommer alla mapparna fram även när jag startar om Lightroom.

Jag skäms lite!!

Tack för allt besvär
Inge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar