Annons

Tappade kameran i backen - trasig skärm - vad kan en reparation kosta?

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Tappade min Nikon Coolpix A i backen för någon vecka sedan. Resultatet blev en trasig LCD-skärm: halva skärmen har nu tunna, vertikala ränder och mitt på skärmen ser det ut som en vertikal spricka som löper vertikalt från kant till kant (kan dock inte känna av några ytliga skador på glaset). Till vänster på skärmen kan jag se delar av motivet när jag fotar och kan också se batteriindikator plus lite annan info längst upp. I övrigt är det grått och många streck.

har bara tagit enstaka bilder med kameran efter olyckan men ser inga indikationer på att några andra delar/funktioner tagit skada.

Kameran är knappt ett halvår gammal men garantin täcker nog inte denna skada.

Är det någon som vet vad en reparation kan tänkas kosta? Förstår att det inte går att veta exakt utan att undersöka kameran men vore intressant att veta i vilket prisintervall reparation av trasiga skärmar brukar hamna.

Tack på förhand.
 
Jag har tyvärr ingen aning om vad en reparation kan kosta. Men, kanske skall du undersöka om din hemförsäkring täcker detta, i så fall kommer du ju undan med enbart självrisken?
 
Kolla på ebay om det finns och man kan byta själv. Kan bara jämföra med Canon, men att byta lcd-skärm på en 60d skulle kosta ca 1800kr, köpte originaldel på nätet själv och det kostade 450kr.
 
Hej!

Det kan ju vara ett alternativ förutsatt att det inte är superkomplicerat.

det var enkelt, man värmde upp lcd-skärmen med en hårtork så att limmet släppte i kanterna, men bara att ta bort, lägga på en klisterram (försiktigt så den ligger rätt) och sedan trycka på nya skärmen. googla bara runt så att du vet exakt vad reservdelen heter och sök sedan på ebay.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.