Annons

Tankar om uppgradering ifrån en D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Jag sitter nu här och ser att D800/D800E börjar komma ner i väldigt trevliga priser begagnat och är rejält sugen på att byta upp mig ifrån min D700.

Men, jag vill då veta ifrån er som testat båda, anser ni att det är en värdig uppgradering?

Självklart är jag sugen på 810 men den får nog anses ligga utanför budget för tillfället.. :)

Det som lockar med D800 istället för 700 är:

- Filmfunktion! (60 FPS i 720p är fullt tillräckligt för mina behov, det är mest som en kul extrafunktion som jag någon enstaka gång har saknat idag med min D700).
- Högre upplösning, ibland kan jag känna att 12MP är ganska begränsande vid beskärningar
- Möjligheten att använda både CF och SD
- Lite bättre brusegenskaper

Jag vet inte vad man kan få för en D700 idag, kanske 4-5000? Isåfall blir en uppgradering inte så kostsam eftersom jag sett D800 ute för 14' som lägst (det borde kanske kunna krypa neråt ju närmare release av D810 vi kommer).

Vad har ni för tankar om detta? :)
 
Jag har en D700 och en D800. Jag upplever D800:an som ordentligt mycket mer kapabel än D700:an på alla områden. Det enda som jag gillar bättre med D700:an är reglagen. Det som jag svårast att vänja mig vid är ändringen av autofokusinställningar. På D700 så väljer du fokuspunkter med ett vred på baksidan och på D800 så trycker du in en knapp och ställer in med kommandorattarna.

Jag använder D800:an överlägset mest, D700:an får egentligen bara följa med när jag vill ha två hus.
 
Jag har en D700 och en D800. Jag upplever D800:an som ordentligt mycket mer kapabel än D700:an på alla områden. Det enda som jag gillar bättre med D700:an är reglagen. Det som jag svårast att vänja mig vid är ändringen av autofokusinställningar. På D700 så väljer du fokuspunkter med ett vred på baksidan och på D800 så trycker du in en knapp och ställer in med kommandorattarna.

Jag använder D800:an överlägset mest, D700:an får egentligen bara följa med när jag vill ha två hus.
Tack för svaret!

Det är nog lite så det lutar åt för min del med, jag ser egentligen inga nackdelar förutom då möjligen de stora bildfilterna samt den lite sämre hastigheten. Plåtar en del konsertfoto så hastigheten är ju hyfsat viktig, kör dock sällan mer än 2-3 fps på sin höjd så det bör nog gå ändå.

Känner du på något vis att den är långsammare än din D700 eller är det en uppgradering på alla plan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.