Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar om stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjirn

Aktiv medlem
Letar efter ett stativ... Har 2 alternativ jag tänkt på. Skulle vara kul att höra vad fotosidans medlemmar har för tankar om stativ.

1. Köpa ett Manfrotto 055 PRO med kulled typ 488RC4 eller 488RCO
Summa lite över 2000kr

2. Köpa ett billigt kolfiberstativ, typ Feisol CT-3301 Länk:http://www.feisol.com/english/nct3.htm
med Feisols kolfiberkulled CB-50.
Summa lite över 4000kr.

Mina funderingar är nu, vad har Monfrottos 055 för konkurrenter? Vad är skillnaden mellan Manfrottos olika 488 kulor, är det bara hur den fästs mot kameran? Skulle ni välja RC4 eller RCO ?

Är det värt att lägga 2000kr extra för att få ett lättare stativ?

Tycker egentligen att Feisolstativet med sina 127cm är i kortaste laget. Manfrottos är både högre och går att sänka mer, har vattenpass på huvudet, kan sätta mittpelaren horizontelt. Man offrar en del för vikten...

Vad tycks?
 
Jag har ett Feisol CT3401 (4-delat) med en 468RC.

Stativet känns bra och är tillräckligt högt för mig (har aldrig använt mittpelaren). Kulan suger men är en billig tillsvidarekula (hade en 488RC2 först men bytte då jag tyckte den var kass + tung + dyrare). Kan faktiskt vara bra att ha en billig kula som man kan vara orädd om i vissa lägen (som tex när man är på havet och saltstänk är en överhängande risk..).

Jag hade nog inte köpt Feisol kulan såvida det inte finns utförliga oberoende tester (visste faktiskt inte att de hade tagit fram en kula)...

2000:- extra känns som billigt om man tror sig vilja ha stativet i många år...

De viktigaste egenskaperna hos ett stativ, som jag ser det (bortsett från priset):

1. Stabilitet - ett ostabilt stativ känns liksom onödigt...
2. Vikt - hellre ett lätt stativ med sig än ett tungt som står hemma o dammar...
3. Kvalitet/hållbarhet - säger sig självt...
 
055 är ett bra stativ och för pengarna så finns det inte direkt många som klår det, enligt mig.

Det håller för lång utveckling!

MVH Niclas,
 
Enda nackdelen med 055 är att det är rätt stort och klumpigt.

Björn:
Om du köper Feisol CT-3401 istället så kommer du upp i samma höjd (+- nån cm) som 055, utan mittpelaren rest. Det är dessutom 10cm mindre ihopfällt och väger 1kg mindre.
Jag har jämfört dem sida vid sida och även om jag inte utfört några vetenskapliga tester upplever jag stabiliteten som likvärdig. Feisolet verkar dämpa vibrationer något bättre tack vare att kolfiber är ett stummare material, men det är mer en känsla/uppfattning jag har och jag kan inte backa upp det med "bevis".

CB-50 är ju ganska ny på marknaden och det finns inte så mycket tester/åsikter ännu. Det jag läst har varit positivt, men det finns ju andra beprövade lösningar. Jag köpte Kirk BH-3 som ligger på ett ungefär i samma prisklass som CB-50, om jag inte har helt fel (kanske lite dyrare). Detta har numera libell på huvudet åxå.

Man kan ju, såklart, med fördel, kombinera Feisol-stativen med en kula från manfrotto om man vill komma lite billigare undan. Vikten blir ju något högre, men långt ifrån lika hög som med ett 055 och manfrottokula tex.

Jag velade länge mellan Manfrotto 190 och 055 pga storlek/vikt/höjd. När jag nästan bestämt mig hittade jag feisolstativen och efter mycket positiva omdömen på alla möjligha håll på nätet chansade jag på det och har inte ångrat mig.

Båda stativen kommer för övrigt ner under marknivå om man vänder på mittpelaren. Manfrottot har, beroende på modell, fördelen av att kunna montera mittpelaren horisontellt dock, fast det blir inte dunderstabilt när man gör så, så...

Edit:
Om det är värt de extra pengarna för dig måste du ju dock avgöra själv.
Ligger stativet hemma för att man tycker det är klumpigt gör det ju dock ingen nytta. Det var utifrån det jag valde.
 
Beror nog på vad och hur man fotar,,

Personligen så går jag sällan långt med stativet över axlarna och tycker således att vikten nästan endast är/blir en vanesak.

Det nästa stativ jag köper kommer att vara mycket tyngre än 055 så inte har det avskräckt mig iaf.

Men visst för många så kanske det inte fungerar med 055.

Mvh Niclas,
 
Jo, det är ju, som med så mycket annat, en fråga om smak och prioriteringar. Jag cyklar och motorcyklar en del och det är smidigt att kunna ha stativet med då åxå. 1.5kg skillnad i vikt gör rätt stor skillnad på hur lång tid det tar innan träsmaken sätter in när man sitter på en sadel. :)

Kör man bil och bara går en kortare sträcka från denna till fotoplatsen kan man ju ha ett stort och tungt stativ utan problem.
Allra bäst är ju att ha flera stycken för olika ändamål, men då blir det ju lite dyrare. :)
 
dumbo skrev:
Björn:
Om du köper Feisol CT-3401 istället så kommer du upp i samma höjd (+- nån cm) som 055, utan mittpelaren rest. Det är dessutom 10cm mindre ihopfällt och väger 1kg mindre.
Jag har jämfört dem sida vid sida och även om jag inte utfört några vetenskapliga tester upplever jag stabiliteten som likvärdig. Feisolet verkar dämpa vibrationer något bättre tack vare att kolfiber är ett stummare material, men det är mer en känsla/uppfattning jag har och jag kan inte backa upp det med "bevis".

Hur funkar benlåsningen på Feisol? På bilderna ser man inte om det är snabbkopplingar eller om man måste skruva åt/upp manschetterna.
 
Det är samma typ av skruvlås som man återfinner på tex Gitzo.
Man vrider upp ett halt varv, drar ut/skjuter in benet, och drar åt ett halv varv. Tar 1s, eller kanske 2 beroende på hur flink man är, per bensektion.
Enda nackdelen är att benen kan rotera i varandra, så är inte låsen ovanför det man skruvar på låst så kan man inte låsa/låsa upp det man skruvar på.
Jag upplever inte det som något problem i praktiken dock.
 
dumbo skrev:
Det är samma typ av skruvlås som man återfinner på tex Gitzo.
Man vrider upp ett halt varv, drar ut/skjuter in benet, och drar åt ett halv varv. Tar 1s, eller kanske 2 beroende på hur flink man är, per bensektion.
Enda nackdelen är att benen kan rotera i varandra, så är inte låsen ovanför det man skruvar på låst så kan man inte låsa/låsa upp det man skruvar på.
Jag upplever inte det som något problem i praktiken dock.

Tack för svaret! Det jag egentligen undrar är om det går att justera benen med enhandsgrepp? Det brukar vara svårt med skruvlås och det skulle vara en nackdel i min mening om det krävs ett tvåhandsgrepp. Jag har bara använt stativ med snabbkopplingar själv.
 
Är bara låsen låsta så att de inte roterar i varandra, som jag nämnde ovan (det är de väl oftast i det läget då man känner att man behöver låsa upp en för att justera) så går dett att bara använda en hand för att låsa upp. Benet löper ju sedan in och ut på samma sätt som på alla staiv, typ.
Jag har inte några krångel med det iaf.
Åk till närmaste fotohandlare och kläm på ett gitzo, om du har möjligheten, så för du en uppfattning om hur det funkar för dig. :)
 
Har haft ett Manfrotto 055 och tycker inte att det är tungt. Det duger i mitt tycke för det mesta utom extrema telebrännvidder (Niclas tycker att det duger även för långa brännvidder).

Ett tungt stativ är mitt Gitzo, det största inom G500-serien, ett riktigt monsterstativ. Gick runt med detta (och ett tungt videohuvud och ett Nikkor 400mm f/3,5) under en hel dag och var ordentligt öm i axlarna överåt.

Numera har jag Manfrotto-stativet liggande i förhoppningen att fotointresset ska vakna hos flickvännen, och har istället skaffat ett kolfiberstativ, Velbon Carmagne 630, med en lätt kulled, Acratech.

Lätta kolfiberstativ märks knappt alls på ryggan, men tyvärr går låg vikt och stabilt stativ inte riktigt ihop. Vill man ha kolfiberstativet riktigt stabilt bör man hänga ner det med en ryggsäck, stenpåse eller motsvarande, och helst inte fälla ut benen helt. Kan man använda lite snabbare slutartider och inte använder alltför långa brännvidder är stabiliteten dock inte något stort problem. Det är då viktigare att man har ett stativ överhuvudtaget och inte lämnar det hemma.

/Pontus
 
Lätt och bra

Jag har också letat efter ett bra allround-stativ ett tag och tycker mig nu ha funnit det i Velbons nya uppdaterade Sherpa Pro-serie (även kallad El Carmagne)

http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro.htm

Fördelarna är att de är lätta, stabila, snabba och lättanvända. Det är väl bara en smakfråga om det blir 500- eller 600-serien. Min personliga favorit än så länge är CF-631EL eftersom den når högst.

Jag har även kikat en del på Velbons kulledshuvud i magnesium PH-263QL.
 
Senast ändrad:
Stort tack till alla som svarat! Jätteintressant läsning.
Mitt nuvarande stativ väger bara 1.2 KG med ett väldigt simpelt kamerahuvud, verkar som alla alternativ blir tyngre.

Feisols 4-sektions stativ verkar intressant, tycker jag läst nånstans att man ska undvika 4 delade stativ pga stabiliteten blir lidande, men det kanske är en myt/överförenkling ?
 
Bjirn skrev:
Stort tack till alla som svarat! Jätteintressant läsning.
Mitt nuvarande stativ väger bara 1.2 KG med ett väldigt simpelt kamerahuvud, verkar som alla alternativ blir tyngre.

Feisols 4-sektions stativ verkar intressant, tycker jag läst nånstans att man ska undvika 4 delade stativ pga stabiliteten blir lidande, men det kanske är en myt/överförenkling ?

Tyvärr är det inte någon myt. Alla leder, kopplingar mellan stativ/huvud och huvud/kamera m.m. gör det svårare att få det stabilt. Mittpelare bör undvikas att använda så långt som möjligt etc.

Alla stativ blir kompromisser. För mig (och många andra) är kompromissen lätt och så stabilt som möjligt det bästa. Ett tungt stativ släpar jag inte med mig.
 
Re: Lätt och bra

snaxalig skrev:
Jag har också letat efter ett bra allround-stativ ett tag och tycker mig nu ha funnit det i Velbons nya uppdaterade Sherpa Pro-serie (även kallad El Carmagne)

http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro.htm

Fördelarna är att de är lätta, stabila, snabba och lättanvända. Det är väl bara en smakfråga om det blir 500- eller 600-serien. Min personliga favorit än så länge är CF-631EL eftersom den når högst.

Jag har även kikat en del på Velbons kulledshuvud i magnesium PH-263QL.

Intressant Sami, vet du någon butik i Stockholm som säljer dessa?
 
Bjirn skrev:
Feisols 4-sektions stativ verkar intressant, tycker jag läst nånstans att man ska undvika 4 delade stativ pga stabiliteten blir lidande, men det kanske är en myt/överförenkling ?

Förutsatt en likadan kontruktion i övrigt är det sant. Men det är ju mycket mer än bara antalet bensektioner som spelar in. Köper man ett "stormarknadsstativ" som är tredelat så är det troligen rangligare än ett sjudelat (nåja, jag intedet finns såna, det är mer för att visa vad jag menar) gitzo, eller något.

Det optimala hade ju varit att ha ett stativ på 170cm som bara har tre hela ben och väger 15kg, eller kanske ännu mer. Allra bäst hade varit ett betongfundament med stativgänga.
 
Hej Johan!

I Stockholm finns bl.a Scandinavian Photos nyöppnade butik som säljer Velbon 530, 540 och 630 med snäpplås och snabbfäste på huvudet. Precis det jag vill ha!

Så sent som idag fick lära mig att det är lite "tricky" med Velbon-modellerna. Informationen på Velbons internationella hemsida stämmer inte riktigt med modellerna som säljs på den svenska marknaden.

Kolla istället på Focus Trading http://www.focustrading.se där informationen är korrekt.

Lycka till!
 
dumbo skrev:
Det optimala hade ju varit att ha ett stativ på 170cm som bara har tre hela ben och väger 15kg, eller kanske ännu mer.
Vet du var man köper ett sådant? Mitt väger bara 7-8kg och trots ett videohuvud på ett par kilo kommer det nog inte ens upp i tio... ;-)

/Pontus
 
Jag tror inte det finns nån jättemarknad för ett sånt stativ. Efterfrågan är nog inte så stor pga att det är få som skulle orka släpa runt på ett sånt. ;-)
 
jo men seriöst jag ser faktiskt inget stort problem med tungt stativ.
OM ens bilder kräver det så är det väl inget annat å göra än å orka, det är ju värt det! Finns väl ingen om droppar stativet för att det är skönt att slippa för att sedan inte få hem de bilder man vill?

Nej, bära det som bäras bör, så är det!

Själv så fotar jag mycket met långt tele och då är det viktigt med tyngd i stativet. Jag har ännu inget "bättre" och/eller tyngre än mitt förstaköp 055CB.

Gitzo 1505 hade varit mitt självklara val per idag + B1Gfl.

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.