Annons

Tankar om nyhetsfotografens jobb

Produkter
(logga in för att koppla)
BenHur skrev:
Det vanligaste problemet som jag ställs inför som fotograf... Är bristen på information om vad jobbet handlar om....

Jag brukar vara med på alla möten och har därför bra koll på vad som ska plåtas och kan styra utvecklingen i rätt rikting. En del vansinniga idéer måste stoppas tidigt och vill man få precis som man vill måste man vara ute i god tid.

Men visst händer det att man får åker på jobb med alldeles för lite info.

Här kommer en liten historia ur verkliga livet:
Häromveckan gjorde jag ett stort bildreportage om sjukhuskyrkan på Karoliska sjukhuset och var där flera dagar. Det var tydligtfrån chfens sida att jag skulle styra över reportaget. Ändå kommer reportern när jag är klar med alla bilder och säger:
- Du kan inte ha med bilder där den ena prästen är med för jag har inte intervjuat henne.
Snacka om att tänka fel. På ett fint sätt fick jag tala om för reportern att det inte var mitt problem utan hennes. Suck.

froderberg skrev:
Jag brukar vara med på alla möten och har därför bra koll på vad som ska plåtas och kan styra utvecklingen i rätt rikting. En del vansinniga idéer måste stoppas tidigt och vill man få precis som man vill måste man vara ute i god tid.

Det är ju sånt man bara kan drömma om som frilans...

ANNONS