Annons

Tankar kring nya 70-300 f/4-5,6L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Är det jag som är snål/tänker fel/drömmer, men borde man inte kunna "kräva" f4 även på max brännvidd på detta nya objektiv för 15-16.000?
Nu har canon tre st 70-300 med f/4-5,6 i sortimentet och jag har ju inte jämfört dem, men tanken väcks ändå att detta kanske borde tillföra lite mer?
Det går ju inte heller att använda med 1.4x eller 2x...

Annars så verkar det vara ett kompakt, trevligt objektiv som säkerligen presterar alldeles förträffligt och som jag trots allt är lite sugen på (när det nu kommer irl)
 
Mycket intressant optik tycker jag. Visst är det lite synd att man inte har konstant f4 i hela brännviddsomfånget, men det är väl antagligen en eftergift för att kunna hålla det så pass kompakt som det är. Ska bli mycket intressant att se hur det presterar. Tror inte Canon tar fram en L-glugg av denna typ utan att det ligger i absolut topp, men det återstår att bevisa. Priset lär nog falla på lite sikt. Ska finnas tillgängligt under oktober enl uppgift.
 
Ska bli kul att se hur den ter sig optiskt. Den "vanliga" 70-300/4-5,6 IS USM är allt annat än dåligt på den fronten. Den har ju tom en UD-lins. Motljusegenskaper, vinjettering, osv kanske är bättre på den nya, men skärpemässigt tror jag inte skillnaden är så stor.

Min spontana tanke är att skillnaderna främst ligger i bättre byggkvalitet samt vädertätning.

Att den inte går att använda med TC tycker jag är ganska självklart. En sådan zoom klarar helt enkelt inte av en TC utan att tappa för mycket optiskt. Det ligger inte i canons intresse att folk ska prata dåligt om objektivet pga det =)
 
Nog skarpare

Ska bli kul att se hur den ter sig optiskt. Den "vanliga" 70-300/4-5,6 IS USM är allt annat än dåligt på den fronten. Den har ju tom en UD-lins. Motljusegenskaper, vinjettering, osv kanske är bättre på den nya, men skärpemässigt tror jag inte skillnaden är så stor.

Min spontana tanke är att skillnaderna främst ligger i bättre byggkvalitet samt vädertätning.

Att den inte går att använda med TC tycker jag är ganska självklart. En sådan zoom klarar helt enkelt inte av en TC utan att tappa för mycket optiskt. Det ligger inte i canons intresse att folk ska prata dåligt om objektivet pga det =)

Den nya bör nog vara betydligt skarpare om den ska sälja. tror nog den närmar sig lite av skärpan på 300/4 (samma prisklass). Här kan ni se skillnaden mellan den gamla och ett fast 300:a (100-400 är ju också betydligt bättre på 300 mm än den gamla 70-300.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2
 
Den nya bör nog vara betydligt skarpare om den ska sälja. tror nog den närmar sig lite av skärpan på 300/4 (samma prisklass). Här kan ni se skillnaden mellan den gamla och ett fast 300:a (100-400 är ju också betydligt bättre på 300 mm än den gamla 70-300.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=2

Njaa =) Vädertätning, byggkvalitet och bättre övriga optiska prestanda (ej skärpa alltså) räcker ganska långt för att motivera köp. Nog kommer den vara ngt skarpare, men jag tror inte på några stora skillnader. Jag tror definitivt inte att den kommer i närheten av 300/4L. Möjligtvis nedbländad. 300/4L är ju tämligen skarpt.

Vi får se när det nya dyker upp på the digital picture. Nu blev det lite spännande =D
 
Jag tycker det ska bli intressant att se/läsa hur objektivet uppför sig vid zoomning, dvs hur lång blir pjäsen i 300mm läget? Nån som hört/sett nåt om det? 143mm långt i 70mm läget är ju bra, kortare än 70-200/4L.
Jag har svårt att tro att det skulle hålla sig 143mm långt oavsett zoomning, men har jag fel så börjar det bli väldigt intressant.
mvh
 
Den växer vid zoomning. Det finns bilder på nätet som visar detta. Skulle uppskatta att längden ökar med ca 5 cm.
 
För dålig ljusstyrka för mina behov, men kanske ett bra reseobjektiv för den som vill ha lite bättre kvalitet än med nuvarande zoom.

Tyvärr verkar största bländaröppning minska rätt snabbt med brännvidden, så den hamnar lite mindre intressant tycker jag i jämförelse med en 70-200/4 plus 1.4x som jag då tror blir både lättare och billigare, om än inte lika praktisk.
 
Efter en fråga till Canon om när 70-300/4-5.6L IS kommer att finnas i handeln, svarade Roel att de kommer att finnas i slutet av December.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.