Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar kring köp av scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

saidkarlsson

Aktiv medlem
Funderar på att investera i en negativscanner, alternativt en bättre flatbäddsscanner med dialock. Tänkte bara höra argumenten för att köpa en negativscanner (minolta dimage scan dual II, heter den så?) framför en Flatbädd, i så fall lutar det mot någon av epsons bättre modeller (prisklass ca 4000). Bilderna ska inte tryckas, utan jag vill bara ha möjligheten att plåta med film, utan att behöva beställa dyra kopior varje gång. är färgåtergivningen och detaljrikedomen (bortsett från den lägre upplösningen) så pass mycket sämre med en flatbäddsscanner att det högre priset och mindre användningsområdet ändå motiverar ett köp av neg-scannern?

Tack för all hjälp, köptips mottages varmt.

Det optimala är att sitta på två scanner modeller, en för neg, och en för papper.
Har man inte ekonomi för det gäller det att avgöra om man kommer scanna papper eller om det mestadels är neg som gäller.
(går förvisso att köpa en billig flatbäddare som ett komplement till negativsanner för typ 500:)

Sitter själv på en Minolta scan dual II och en flatbäddare.

Bästa köpet jag gjort på länge var negativscannern, du får en sjuj*vla kvalite på det du scannar, du kommer inte ens i närheten av den kvaliten ens med den dyraste flatbäddaren pga att du har papperskopian som mellanhand, och där tappar du kvalite.

För mig underlättade negscannern väldigt mycket, då jag framkallar & förstorar s/v själv...nu slipper jag slösa papper och tid i mörkrummet på bilder som blev misslyckade som man inte upptäckte innan.

/Tobbe

Ja, här har ju Tobbe svarat precis samma sak som jag skrev i den andra tråden. Varför två frågor förresten, det splittrar ju diskussionen?

okej, men det jag undrar är mest hur kvaliten blir på neg scannade med en flatbäddare med dia/neg tillsats, typ "epson perfection 2450 photo". Någon som har erfarenhet av denna scanner, eller någon annan i samma serie/prisklass?

Jag har int erfarenhet av 2450 men väl 1640. På den tycker jag kvaliteten är godkänd med mellanformat, men inte med småbild. Då skriver jag iofs ut bilder, men jag skulle inte vilja offra detaljer och möjlighet till beskärning även om jag bara använde bilderna på skärm.

Jag har precis fått min 2450 efter några månaders försening. Jag har tidigare jobbat med en 1640 och måste säga att jag är klart nöjd med 2450:in.. har inte testat att scanna in småbild, utan enbart mellanformat. Dock kan man nog klara sig enbart med en 2450 om man bara ska scanna för webbruk eller liknande.. skall man skriva ut småbild så bör man skaffa sig en negscanner. Men, till mellanformat somsagt så passar den helt perfekt!

Hur blir kvaliten med negscanner...

...då man förstorar upp den lilla inskannade till ex A4 för utskrift på en bra bläckstråle?

//Jens

Det blir väldigt bra, om du kan hela arbetsflödet. Kalibrerad scanner + skärm + skrivare. En scanner som klarar 250 - 300 dpi i A4 storlek är ett krav, annars räcker inte upplösningen till enligt mina krav. Självklart går det att skriva ut A4 med vilken upplösning som helst. Så, det är bara och räkna... skall du skriva ut en bild i utfallande 250 dpi A4 så behöver du en scanner som kan prestera en bildfil på ~20mb

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar