Advertisement

Annons

tamrons 90 macro köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen aning om det är bättre än förra versionen - men tamron 90 är kanon!
Funkar perfekt till porträtt också. Enda nackdelen är att det ibland jagar fokus(jag hade förra versionen), men inte gjort för sportfoto heller:)

Ja, satsa på den nya versionen med bildstabilisering och modern autofokus! Den gamla är skarp och fin men alldeles för långsam i fokuseringen.

Optisk är det nog ingen större skillnad, då redan den gamla är otroligt bra. Men den nya har fördel av att ha stabilisering, tyst AF, vädertätning och intern-fokus (så att objektivet inte växer när du fokuserar på kortare avstånd).

Optisk är det nog ingen större skillnad, då redan den gamla är otroligt bra. Men den nya har fördel av att ha stabilisering, tyst AF, vädertätning och intern-fokus (så att objektivet inte växer när du fokuserar på kortare avstånd).

låter som det blir det nya objektivet! :)

låter som det blir det nya objektivet! :)

Om den nya har lika opålitlig elektrisk kontakt med kamerahuset som den gamla skulle jag nog tänka en gång till. Jag tröttnade på den och köpte Nikons 105:a. Slut med mystiska problem och bara fantastiskt bra funktion. Du skriver inte vad du har för kamerahus men det finns säkert märkesoptik som har motsvarande brännvidd. Det var verkligen värt några tusen till.//K

Om den nya har lika opålitlig elektrisk kontakt med kamerahuset som den gamla skulle jag nog tänka en gång till. Jag tröttnade på den och köpte Nikons 105:a. Slut med mystiska problem och bara fantastiskt bra funktion. Du skriver inte vad du har för kamerahus men det finns säkert märkesoptik som har motsvarande brännvidd. Det var verkligen värt några tusen till.//K

Det var ju lustigt, jag har Tamrons gamla 90/2,8 Macro för både Canon och Nikon. Har aldrig haft minsta problem med kontakten. Har heller aldrig hört någon annan som haft problem. Det här objektivet har sålts i mängder så det vore märkligt om det skulle finnas typfel utan att det uppmärksammats. Jag har dessutom plåtat med nya Tamron 90/2,8 Di VC USD utan vajsing av något slag.
Så jag tror nog du bara har haft ovanlig otur med din glugg. Kan helhjärtat rekommendera både nya och gamla varianten av Tamrons objektiv. Svårt att hitta mer prisvärda macrotelen.

Jag har ALDRIG hört eller läst om detta problem förut och ingen annan heller verkar det som så att säga att det gamla versionen är opålitlig är både dumt och fel att säga.

Det är ett kanonobjektiv. Jag skulle ha köpt den nya versionen om jag skulle köpa ett nu på grund av stabiliseringen.
Autofokus bryr jag mig inte om då jag aldrig använder det till macrofotografering ändå.

Köpte ett sånt beg i vintras och har det på en Pentax K-5 så då blir även den äldre versionen stabiliserad som alla objektiv blir på Pentax, kan bara rekomendea optiken som är kalas på alla sätt så bara slå till och har du budgeten och inte är Pentaxian så satsa på stabilisering alltid bra att ha och kan stängas av om det inte behövs.

Har aldrig hört talas om någa kontaktproblem på detta och jag gjorde en gedigen resarch inna köp så det är mest sannolikt ett måndagsex som råkade haman hos en kund, sånt finna i alla produkter men att dissa en erkänd kalasprodukt för det är osnyggt.

My 2 Cent

Sigma 105 kanske?

Det fanns ett test av macro objektiv i Digitalfoto för ett tag sedan. Där tog Sigma hem spelet med god marginal och gav även Nikons mycket bra 105:a en del stryk. Jag vet dock inte om det var den nya eller gamla versionen av tamron. Kanske kan vara värt för TS att undersöka.

Att det gamla objektivet var 'otroligt bra' är ingen garanti för att även det nya är lika bra eftersom internfokusering innebär att det är en helt ny konstruktion. Både snäckfokusering och internfokusering har för- och nackdelar som man får väga mot varandra. Mest känt är naturligtvis att snäckfokuserande objektiv växer på längden och förlorar ljusstyrka ju närmare man kommer motivet. Mindre känt att internfokuserande objektiv förlorar brännvidd och därmed förändrar perspektivet när man går närmare. Nikons 105/2,8 VR är internfokuserande men brännvidden är bara dryga 70mm vid närgränsen. Det innebär att utsnittet förändras när man fokuserar...

Därmed inte sagt att jag tror att Tamrons nya 90mm är skräp på något sätt, bara att det är ett helt nytt objektiv så man kan inte dra några slutsatser om det nya baserat på det gamla. Förmodligen är det ett alldeles utmärkt objektiv, i stort sett alla tidigare varianter (8 st sedan 1979) har varit riktigt bra.

Att det gamla objektivet var 'otroligt bra' är ingen garanti för att även det nya är lika bra eftersom internfokusering innebär att det är en helt ny konstruktion. Både snäckfokusering och internfokusering har för- och nackdelar som man får väga mot varandra. Mest känt är naturligtvis att snäckfokuserande objektiv växer på längden och förlorar ljusstyrka ju närmare man kommer motivet. Mindre känt att internfokuserande objektiv förlorar brännvidd och därmed förändrar perspektivet när man går närmare. Nikons 105/2,8 VR är internfokuserande men brännvidden är bara dryga 70mm vid närgränsen. Det innebär att utsnittet förändras när man fokuserar...

Därmed inte sagt att jag tror att Tamrons nya 90mm är skräp på något sätt, bara att det är ett helt nytt objektiv så man kan inte dra några slutsatser om det nya baserat på det gamla. Förmodligen är det ett alldeles utmärkt objektiv, i stort sett alla tidigare varianter (8 st sedan 1979) har varit riktigt bra.

Viktiga saker att ta med i resonemanget!

Tamrons 60mm/2.0 makro har ju funnits några år, är mkt skarpt och har samma typ av fokusering som detta nya 90mm.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tamron iom det har visat sig 'ha bra koll' på hur det görs bra även med internfokusering.
(Avser då främst skärpan, inte andra fenomenen)

Det säger ju inte att det 'bombsäkert' är så att nya 90:an är lika bra, bara att man rimligen skulle kunna anta det med viss trygghet.

Viktiga saker att ta med i resonemanget!

Tamrons 60mm/2.0 makro har ju funnits några år, är mkt skarpt och har samma typ av fokusering som detta nya 90mm.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tamron iom det har visat sig 'ha bra koll' på hur det görs bra även med internfokusering.
(Avser då främst skärpan, inte andra fenomenen)

Det säger ju inte att det 'bombsäkert' är så att nya 90:an är lika bra, bara att man rimligen skulle kunna anta det med viss trygghet.

Får bifoga lite bilder här när jag testat objektivet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar